DEL 1: TRENINGSPROGRAMMET: Planlagt måte å trene på for å få ønsket type framgang.











DEL 1: Programmet kan være fastsatt eller svært dynamisk med store variasjonsmuligheter. Alle programmer bygger grunnleggende på de 3 basiselementene: treningstype, belastning og hvile.



Utform etter deg og målet ditt


Alt kommer innenfra: Hvem er du, hvordan er du bygd, og hvilke muligheter finns rundt deg? Hva slags personlighet har du, hvordan gjør du ting, og hvordan ville du aller helst legge opp treningen om du sto helt fritt? Dette er alle sentrale spørsmål som vil peke på hvordan treningsprogrammet bør bygges for å best mulig sikre utøverens framgang.



Interesser går ofte tett sammen med de områdene man merker at man får til noe, og/eller har anlegg for å gjøre det bra. Den riktige veien synes ofte lenge før den enkelte starter noen form for aktivitet. Lange bein er som oftest ikke å foretrekke for den som skal løfte tunge knebøy, og mangler det en arm er neppe benkpress rette konkurransearenaen senere i livet. Men en lett og spretten kropp kan kanskje løpe langt, og da faller det naturlig å fokusere på noe kondisjonsrettet kanskje. Interessen og valget av aktivitet/idrett, bør likevel ende ut fra utøverens ønske og lyst. Selv de mest hardnakkede fysiske ulemper kan overkommes med trening, pågåenhet og viljens stahet om å likevel klare.



Når du har funnet hva du passer til, vil dette sette en generell og retningsgivende pekepinn på hva du bør trene. Neste skritt er å finne ut hvordan du skal legge opp denne treningstypen, for å nå dine mål på det som minimum kreves av tid.