Hvordan finne motivasjon for trening i en travel hverdag?

0
49

Inngå en avtale med deg selv! Forhold deg til en fastlagt plan!












Du kjenner deg sikkert igjen i det å bestemme seg for noe, enten det er å slanke seg eller begynne å trene, eller andre ting du setter deg fore. Ofte handler dette om:



Å gjøre en avtale med seg selv.



Tenk deg at du bestemmer deg for å trene tre ganger i uka.



Så kommer mandag. På jobben får du spørsmål om du kan jobbe litt over. De viktige skjemaene er ikke sent ut, en kveldsvakt har blitt syk. Du har tidligere vært et utpreget ja-menneske, og tenker at – jo da, jeg har jo fri i kveld, skulle bare trene, jeg er viktig for bedriften, så jeg kan si ja. Noen timer senere setter du deg i bilen, utslitt etter en lang dag på jobben. Og jammen var de to siste timene harde, nå skal det bli godt å komme hjem til en bedre middag og en time på sofaen. Det har du virkelig fortjent. Men i morgen – da er det nye muligheter, tenker du.












A GOOD DEAL: Det gjelder å sette seg noen
faste milepæler i hverdagen som gjør at du via
fastlagt rutine slipper å tenke deg trøtt og tom.
Ha en plan!
Slik går uka. Du får stadig nye arbeidsoppgaver, nye ting sluker deg. Resultatet er at ukene går uten at du kommer i gang. Inne i deg kjenner du på en svak frustrasjon, uten at du klarer å sette ord på det. Du gjør jo det du har lyst til ikke sant? Du tjener penger, hjelper bedriften, føler deg populær.



Men hva så med denne lille ballen av nagende frustrasjonen dypt der inne? Dette kan handle mye om å gjøre en avtale med deg selv. Du gjør stadig avtaler med deg selv, og stadig bryter du dem. Hva tenker du om mennesker som bryter avtaler? Ikke mye å stole på hva?



Det er derfor viktig å sette opp en plan: Hva vil jeg, hva er målet mitt? Om du er redd noen skal se outlooken din på jobben eller i dagboka – kan du på mandag kveld, skrive: Avtale. Har du en kamerat du trener sammen med, kan du skrive opp dennes navn, f.eks.: Møte med Arvid kl 19.30. Så vet du at du må spise først, og kanskje hvile før du drar. Da kan du ikke jobbe tett opp til.



Når sjefen spør, kan du si: Jo da, jeg kan jobbe til klokken da og da, men jeg har en avtale i kveld jeg ikke må komme for sent til. Eller: Jeg har dessverre ikke mulighet i kveld, men jeg kan ta noen timer i morgen.













BALLEN LIGGER KLAR: Avtal avspark, and keep it
rolling. Du kan nå dine mål, så kom igjen! GO!
For det som skjer når du stadig bryter en avtale med deg selv, er at du forteller hjernen din at du er en person du ikke kan stole på. Kognisjon, eller kognitiv terapi, er betegnelsen på menneskets kontinuerlige bearbeidelse av informasjon. Dette kan dreie seg om hvordan vi tenker på en bestemt hendelse, eller hvordan vi husker tilbake på hendelsen. Bearbeidelsen skjer stort sett uten at en klar over det selv. Dette kan også kalles en indre samtale, noe vi gjør hele tiden. Hvilken indre samtale fører du for eksempel med deg selv mens du leser dette?



Dette kan lett overføres til dine tanker om deg selv, og det du bestemmer deg for. Det er derfor viktig at du gjør en avtale med deg selv – og at du holder deg til denne. Bestem deg for å trene tre ganger i uka – en time hver gang. Hold deg til denne. Har du bestemt deg for en time, ikke la det gå ut over denne timen, selv om du syns det er aldri så morsomt. Kunne du tenke det å holde på lenger, bestem deg for at du neste gang utvider tiden.