SPØRSMÅL & SVAR: Jeg ønsker å forbedre løpstiden min på et mosjonsløp jeg deltar årlig i. Ønsker meg en forbedring på fem minutter.

   
UNNGÅ SYSTEMISK OVERTRENING: De fleste som
trener for å forbedre løpstidene sine, trenger å
forstå at man kan ha uthvilte muskler i ben og
armer, men likevel overtrene det indre (systemisk
overtrening). Det er helt avgjørende for økning av
løpshastigheten at hjerte/blod/lunger/indre
organer, hviles ut slik at det positive overskuddet
kommer på plass før det trenes igjen.
 

Spørsmål:
Jeg deltar jevnlig i mosjonsløp på 10 km, og har de siste årene ligget på ca. 50. min. Hvordan bør jeg legge opp treningen for å komme meg ned mot 45?

Svar:
For å forbedre tiden din med hele fem minutter, så snakker vi om en rimelig god forbedring av din løpsutholdenhet. Fem minutter er en stor forbedring når vi tenker oss denne forbedring utfra ditt allerede maksimale prestasjonsfelt. Men det eneste som ligger mellom deg og denne forbedringene, er en tilsvarende tid og nedlagt suksessiv treningsmengde.

Du bør trene opp mot tidsforbedringen ved at du jevnt øker hastigheten du løper din vante ukentlige treningsmengde med. Vær obs på at forutsetningen for å øke løpstempo, er at du allerede trener på et tilvent nivå og at derved kroppen takler nåværende treningsmengde uten at overskuddet reduseres for mye.

   
Å VINNE OVER SEG SELV: Å sette nye personlige
rekorder er moro! Legg opp treningen på riktig
måte, og du vil kunne oppleve jevn og fin
forbedring av dine løpstider.
 

Når du øker løpshastigheten, så øker du intensiteten din direkte. Små økninger av løpstempoet kan innebære stor økning av treningsmengden, så det er viktig at du går veldig rolig til verks i denne prosessen.

Kroppen har verdens beste rapporteringssystem angående hvordan den svarer på treningen. Ego, vilje og utålmodighet er det som ødelegger treningen for voksne folk. Små barn trener helt riktig ubevisst. Det er noe å tenke på. Framgangsrik trening føles godt, er lystbetont og positiv. Når det går tungt, seigt og ikke føles bra, men du “kjemper på” med innbitt vilje osv. Da fungerer treningen ikke. Lyst til å hvile? – Hvil!

Det er svært viktig at du passer på at du ikke overtrener systemisk (overtrening av hjerte/blod/lunger/indre organer). Jeg anbefaler at du tar en kikk på heftet trim.no har om dette. Heftet heter Optimal kondisjon.