SPØRSMÅL & SVAR: Hvordan bør man legge opp slanking når man har en skade i kroppen?

DET ER MATEN DET KOMMER AN PÅ: Du
trenger ikke å trene for å slanke deg.

Spørsmål:
Jeg er 32 år og har polio myelitt på venstre beinet mitt. Jeg har trent på helse studio før, men så forsvant lysten og motivasjonen helt.Jeg er overvektig nå: Jeg trenger råd om hva jeg skal gjøre for å forbrenne det fettet som jeg har på kroppen. Jeg kan gå tur, men klarer ikke jogging.

Svar:
Det er ikke nødvendig å trene for å slanke seg. For å slanke seg, så må man spise mindre. Ta tak i ditt daglige kosthold og reduser det med sånn cirka to-tre brødskiver med pålegg. Fasthold så denne reduserte kalorimengden, og noter deg ukentlig hva vekten viser. Skulle du igjen stagnere, så reduserer du matinntaket ytterligere.

Enten du spiser mindre eller øker aktivitetsnivået ditt, så fungerer kun slankingen på bakgrunn av et overordnet prinsipp: Du må inta færre kalorier enn det kroppen forbrenner. Først da vil kroppen ta i bruk sine fettreserver. Så du skal ikke være urolig for å slanke deg uten at du trener, det går helt fint.

Eksisterende smerter kan forverre seg når du setter i gang med slanking. Grunnen til dette er at slankingen reduserer kroppens overskudd, noe som blant annet gjør at musklene får noe mindre overskudd (styrke og tålbarhet overfor belastning). Dette gjelder all sult-slanking, og ikke pluss-slanking (les mer om kroppens hurtiglagringssystem av kalorier på trim.no- foreta et søk på “slankeopplegget Pluss”.

LEGG DEG LAVT PÅ KALORIENE. Legg deg
lett på treningen. Legg deg med god
samvittighet og la tiden få arbeide. Sånt
blir det resultater av!

Sult-slanking innebærer at du utsetter deg for sult. Sult medfører automatisk en redukson av kroppens overskudd. En reduksjon av overskuddet vil raskt kunne medføre at kroppslige smerter kan bli tydeligere/større.

Pluss-slanking innebærer at du forbruker lagrede kalorier (tynntarmens hurtiglagringssystem), side om side med kroppsfettet. Denne slankemetoden fører ikke til at kroppens overskudd reduseres, og du vil dermed heller ikke få noen negativ påvirkning av din skadesituasjon.