SPØRSMÅL & SVAR: Hvordan bør man gå fram for å trene opp bredere skuldre?

   
CHINS MED VANLIG GREP: Denne øvelsen bygger
fin masse på baksiden av skuldrene. Forsiden av
skuldrene bygges effektivt med armhevinger og/
eller benkpress. Det lille som gjenstår da, er
utsiden av skuldrene. Denne muskulaturen trenes
best ved å legge inn sidehev med manualer.
 

Spørsmål:
Jeg har smale skuldre, og det er jeg ikke fornøyd med. Hvordan kan jeg trene for å få bredere skuldre?

Svar:
Har du smale skuldre, vil disse for alltid være smale fra naturens støpeform. Men øker du muskelmassen i skuldrene dine, vil dette bygge dem ut opptil en hel del, i bredden.

Tren dem lett og pent med sidehev med manualer. Forside og bakside av skulder vil belastes av armhevinger, benkpress, nedtrekk, chins og andre øvelser for overkroppen. Skuldrene kan lett få nok belastning, da de er med i nær sagt alt som skjer.

REGEL NUMMER 1: VÆR UTHVILT PÅ TRENING.

Pumper du skuldrene sure og vonde, og de er treige og tunge å løfte med, så er ikke der måten som anbefales. Vent til de føles raske, lette, sterke og gode, da vil muskelen bygge opp styrke og mer masse som følge av videre treningsstimuli.