Hvordan trene til hinderløp

0
288

Hinderløp, eller obstacle course racing (OCR) på engelsk er en et løp hvor man må forsere forskjellige hindre underveis. Det vil teste både utholdenhet, styrke, det mentale, balanse, koordinasjon og samarbeid (om man deltar som lag). Jeg har selv deltatt på fire løp og har jo gjort meg noen erfaringer. Listen over hinderløp skulle jo vært mye lengre, men pga skader har det bare blitt fire (til nå).

IMG_4688

Det er så mye man kan skrive om det å trene til hinderløp siden det er allsidighet som er viktig. Mitt beste tips til å komme i gang med et hinderløp er å trene allsidig styrke og løping, så meld deg på et løp og se hva som er dine styrker og svakheter og jobb videre derfra. Ambisjonene man har for løpet vil også ha litt å si for hvordan man legger opp treningen. Tiden i mål er nødvendigvis ikke det viktigste (litt individuelt hvor viktig man synes det er selvfølgelig) og man kan fint stille om man ikke er topptrent for denne type ting. Det er med andre ord helt ok å stille og ha som hovedmål å gjennomføre. Mange av løpene har også muligheter, og oppfordrer egentlig til å stille i lag. Da må man samarbeide og kan hjelpe hverandre over hindrene og man har noen å dele opplevelsen med.

Under følger litt mer konkrete tips.

Det er lurt å trene på å løpe, det er det man gjør mellom hindrene og farten mellom hindrene har mye å si for tiden i mål, for de som bryr seg om den. Selv trener jeg en blanding av intervaller og litt lengre turer. Hinderløpene kan ha noen bratte stigninger så jeg vil anbefale at man legger inn noen økter i motbakke. En annen ting som kan være lurt å være klar over er at mange av disse løpene har varierende underlag og deler (eller hele) løpet kan gå i terrenget eller på annet ujevnt underlag så det kan jo være lurt å legge noen av øktene i terreng.

Noen av hindrene vil utfordre styrken din, enten om man skal bære noe eller så gjelder det å få egen kroppsvekt over. Det er derfor lurt å legge inn noen gode styrkeøkter i løpet av uka. Et godt tips for overkroppen er å jobbe med egen kroppsvekt i form hang ups og push ups (eller tilsvarende øvelser). Det å klare å løfte seg selv opp er en fordel i slike løp (det er lov å få hjelp om man ikke klarer det). Et godt tips er å jobbe med grepsstyrken din også. Et godt og sterkt grep er absolutt en fordel.

IMG_4596

Tren hinderspesifikt når du kan. Ser du et armgangstativ, balansebom eller et tau så la ikke muligheten gå fra deg. Det er jo ikke så mange som har hindre tilgjengelig men ofte finnes det noen muligheter rundt omkring både i skolegårder, utegymmer og sikkert ellers i nærmiljøet. Krype for eksempel kan man jo gjøre overalt.  Jeg personlig synes i alle fall jeg har hatt god nytte av denne type trening.

2015-01-023

Løpene har litt forskjellig profiler og type hindre. Det varierer litt på hvor mye som legges ut av arrangøren men ofte kan man få litt info om type hindre på websiden og facebook. Det kan også være en del å plukke opp om man titter litt på bilder og filmer fra forgående løp. Noen type hindre vil man møte i mange av løpene, gjerne med variasjoner. Eksempler på slike hindre er armgang, tauklatring, kryping, ramper og bæring.

Dette var noen tips fra meg, men husk nå for all del at det viktigste du gjør for å gjennomføre et hinderløp er å bestemme deg for det. Alt annet kan man, i verste fall, ta på sparket =)

2014-04-26 12.34.46

Skrevet av Lene Mari Bergerud

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here