Hvordan unngår jeg melkesyre i lårene under trening?

0
216

SPØRSMÅL & SVAR: En mann på 30 år trener sykling, men blir stadig plaget av melkesyre i forsiden av lårene.











Spørsmål:
Eg er ein mann som er 30 år og er overvektig. Eg er i gang med å trene og bli i betre form. For å komme i form sykler eg. Når eg møter noen oppoverbakker så blir låra litt tunge og rare. Dei seier det er melkesyra. Eg har gjort store framsteg kondisjonsmessig og har veldig god kondis for min kroppsbygnad. Men det er melkesyra i framsida av låra som hindra meg i og ta meg ut enda meir og komme enda snarere i form. Har hatt same problemet heilt sidan eg begynte å sykle. Har holdt på i eit år nå. Kva kan eg gjere for å sleppe dette her eller eventuelt å forebygge det slik at det vil bli betre over tid?


Svar:
Melkesyren du opplever som vedvarende problem i forsiden av lårene dine, er symptomsmessig å betegne som lokal overtrening i disse musklene. Unngå å trene så hardt at du ligger på syreterskelem for lårmusklene dine.


Terskeltrening er hardtrening, og selv om resten av kroppen din får en akkurat passe treningsmengde og kondisjonen din lunger/blod/resten av kroppen, har utvikler seg, og utvikler seg, med fin framgang, så gjør ikke lårmusklene dine det. De knuses av alt for hard trening hver trening, det forteller melkesyren om.


Ta 2 uker helt fri fra beintrening, magetrening og trening av nedre korsrygg. Tren styrke på overkroppen, moderat. Tilbake på trening skal lårene føles veldig lette, raske og sterke. Da skal du holde tilbake treningen og trene lett. Du skal fortsette å trene kun på den lette, gode følelsen i lårene dine. Blir de tunge og trege igjen, og slitet begynner igjen, må du ta en ny pause på et par uker.