SPØRSMÅL & SVAR: Hvordan skal jeg varme opp kroppen før trening, når jeg ikke har treningsutstyr eller apparater?











OPPVARMING FØR STYRKETRENING: Bruk gjerne
øvelser der du strekker og tøyer litt mens du
utfører bevegelser repetert for å øke kropps-
temperaturen og blodgjennomstrømningen. Da
kan du samtidig også bli mykere.
Spørsmål:
Jeg trener hjemme tre ganger i uken (eneste utstyr jeg har er manualer), men vet ikke hvordan jeg skal varme opp overkroppen før trening. Jeg varmer vanligvis opp med å sykle et kvarter til 20 minutt så raskt jeg klarer, er dette bra ?


Svar:
Dette er fin oppvarming. Generelt kan man si at oppvarmingern bør involvere de musklene som skal trenes etterpå. Og oppvarmingen kan foregå til du føler deg varm og fin i kroppen. Oppvarmingen skal ikke være trøttende, den skal være forberedende.


Oppvarming er rolig og oppstartende aktivitet som gradvis kan trappes noe opp, etterhvert som kroppstemperaturen stiger og kroppen klargjøres for etterfølgende aktivitet, som da normalt vil bestå av type hardere/mer krevende aktivitet og bevegelse.


Oppvarming kan skje gjennom gåing, løping, sykling, svømming, nær sagt hva som helst. Poenget er at musklene kan brukes og belastes i den grad at dette innvirker som aktivitet som for kroppen til å øke blodsirkulasjonen og temperaturen.