FÅR STADIG KRAMPER: På belastninger på over 2,5 timer, kommer det nesten alltid kramper. Hva kan dette skyldes?











KRAMPER: Det kan være skikkelig plagsomt dersom
man plages av kramper i muskulaturen.
Spørsmål:
Jeg er en mann på 46 år. Jeg trener ski om vinteren og løping/sykkel på sommeren. Jeg har ett problem. Får nesten alltid krampe i musklaturen ved noe lengre belastning på rundt to og en halv time. Hva kan dette skyldes? Jeg drikker ganske bra før og under eventuelt løp, men det kommer allikevel. Er i ganske god form og løper 10 km på beina på ca. 35 – 36 minutter og 3 mil på ski på ca. 1 time og 45min. Får problemer med for eksempel Birken, da krampa kommer sigende etter 30 – 35 km. Er det noe jeg kan gjøre?


Svar:
Kramper i muskulaturen kan komme av flere forhold. Forstyrrelser i væskebalansen/mineralbalansen, er en mulig innfallsvinkel, men som du selv er inne på passer du på å drikke ganske bra. Stort svettetap vil likevel kunne overstige inntaket ditt før et løp, og du vil kunne få en krampegivende effekt utover i løpet ditt. Hvorfor dette angriper noen, mens andre sjelden plages av omtalte krampetendeser, skal jeg ikke si så mye om, men grunnen kan trolig strekke seg langt forbi kostholdet og væskeinntaket.












MUSKLER SOM KNYTTER SEG: Ofte ser man
at kramper lett oppstår i muskulatur som er
helt uthvilt, helt utslitt, og/eller ved stort
væsketap.
Treningstilstanden har også meget å si. en godt uthvilt muskel vil kunne havne i en tilstand hvor krampe meget lett oppstår. Mange kroppsbyggere kjenner til dette her, da de merker at de plutselig får lett krampe når de strammer en muskel.


For å komplisere det hele, så er muskelfysiologien konstruert slik at de samme symptomene kan opptre ved nøyaktig motsatt tilstand, nemlig overtrening. Muskelen havner utenfor sitt idealmodus både når den er ekstremt godt uthvilt og formtoppet, samt når den er utmattet og helt gåen.












Jeg ville prøvd et vitamin/mineral-tilskudd, og gjerne sikret b-vitaminene i kosten, for så å se etter eventuell bedring. Om dette ikke fører fram, vil det være på tide å trene leggene slik at de ikke utmattes av løpingen. Det kan være at du tar ut alt for mye muskulært i leggene dine.


Jeg kan være tilbøyelig til å tro at leggene dine ikke bygges opp i din trening, men at du stadig løper innenfor samme nivå med tilstedeværende melkesyre og/eller får melkesyra på samme plass i leggene måned etter måned. Da kan krampetendensen være en indikator på at leggene stadig jobbes langt utover det musklene her er tilpasset.