SPØRSMÅL & SVAR: Hvorfor skal man egentlig tøye? Hva slags effekt vil man kunne oppnå?












IKKE BEDRE AV Å TØYE: Det er en myte at tøying er
viktig. Faktisk så kan tøying føre til slitasje på kroppens
bindevev. Man skal være forsiktig med tøying, da det
kan føre til strekkskader og gjøre ledd mer utsatt for
skader.


En utøver vil gjennom sin aktivtet/treningsform,
opparbeide seg den mykheten/tøyeligheten som for
ham eller henne er hensiktsmessig og nødvendig.

Spørsmål:
Jeg er 15 år gammel og trener ganske ofte. Jeg tøyer svært sjeldent etter trening. Jeg lurer på hvilke grunner det er til å tøye, og evt. grunner til ikke å tøye?


Svar:
Tøying er ikke noen livsnødvendighet. Mange liker likevel å holde på med litt tøying i forbindelse med trening. Tøying har så og si kun en effekt du trenger å regne på, hvilket er å øke tøyeligheten og strekklengden til muskulaturen. Tøying gjør bindevevet i stand til å strekke seg ut lenger.


Hvis du vil ned i spagat og split, eller sparke høyt, da kan du trene tøyelighet. Om du overhodet ikke trenger det, så kan du likevel tøye bare fordi du liker det og det er moro. Tøying kan ofe være en nesten-form for yoga fo mange trenende. Jeg har tøyet det som kommer på meg. Tøyingen kan gi treningsverk, så ta det uansett med ro. Framgangen kommer også her på sikt.