BRUK AV MANUALER FRAMFOR STANG: Med manualer kan du først og fremst trene med lenger bevegelsesbane, bedre strekk i muskulaturen, og fri bevegelsesbane.











Manualer bedre enn stang?


Er det noen spesiell årsak til at man bør trene med maualer framfor med stang? Gir manualer noen bedre treningseffekt?


Gir friere bevegelsesbane
Manualene gir mulighet for større begelsesbane, og de gir kroppen mulighet for å komme gjennom løftene med en bane som er friere og mer naturlig enn ved bruk av stang.












GiR MULiGHETEN FOR ÈN AV GANGEN: Med
manualer kan du trene muskler på den ene
kropshalven hver for seg.
Man ser for eksempel at stangcurl (trening av overarmene, biceps, med stang), kan fremkalle smerter i albueleddene og i håndleddene. Dette kommer gjerne som følge av at stangen fastlåser en bevegelsesbane som armleddene ikke naturlig følger. Bruk av såkalt EZ-stang vil kunne bedre dette (det er en stang hvor gripeområdene på stangen er bøyd). Bruk av manualer ved bicepstrening vil ikke medføre de samme vridiningene, og vil såldes være tryggere og bedre enn ved bruk av ordinær, ben stang.


Manualer gir ikke nødvendigvis noen bedre treningseffekt, men kan fremme at løftene skjer i friere baner, hvilket øker sjansen for at leddsmerter dukker opp. I bunn og grunn er trening med stang eller manualer, treningsutstyr som vil kunne gi de samme resultatene.


Bruk av manualer stiller et høyere krav til utøverens evne til å balansere vektene som skal løftes.