Hvorfor vokser bare magen når jeg spiser?

0
260

MAT KAN FÅ MAGEN TIL Å BULE: Hva skjuler seg bak pondusen?

Spørsmål:
Jeg har gått ned litt over 10 kilo, har blitt ganske tynn og ølmagen er helt borte, driver og bygger meg opp igjen, men denne gangen med mer muskler forhåpentligvis. Har dårlig fremgang og tror jeg trenger og spise mer, men er redd for at hvis jeg spiser mer vil alt legge seg rundt magen(igjen). Er det noen måte å spise mer uten at man trenger og «bulke» for å bygge opp mer muskler. Skjønner at det har med riktig kosthold og gjøre, men hvor mye kan man overspise uten at man blir feit?












TYNNTARMENS INNHOLD FYLLER BUKEN:
Spiser du flere kalorier enn kroppen rekker
å lagre som underhudsfett, tas
hurtiglagringssystemet i tynntarmen i bruk.
Der kan kroppen lagre tusen på tusenvis
av kalorier. Resultatet utvendig er at
magen vokser fram i luften.
Svar:
Bulen på magen er kalorilageret i tynntarmen. Riktig som du sier, så kommer dette av overspising. Akutt overspising, dvs. man dynger inn på mat i store mengder fort. Kroppen rekker ikke å lagre inn den større enn tiltrengte matmengden, som underhudsfett (underhudsfettet er et tregt system som trenger relativt lang tid for å utøve sin misjon. Rundt drøye 100 gram med underhudsfett kan kroppen innlagre hver dag).


Men som lagret ernæringsgrøt i tynntarmen, kan kroppen meget raskt lagre inn større mengder kalorier. Dette systemet lagrer så fort magen klarer å ta unna. Et voldsomt måltid kan i løet av noen timer være bearbeidet, og derfra passere videre ned i den lange og romslige tynntarmen. Etterhvert som tynntarmen fylles opp, begynner buken å bule ut. Man får den berømmelige «store magen». Det er ikke magesekken som er blitt stor, den er av samme størrelse. Men buken, den begynner å stadig mer kunne strutte.












Så fort du spise bare litt mer enn du trenger, så igangsetter kroppen innlagringen sin av underhudsfett. Spiser du litt for mye hver dag til hvert måltid, vil ikke buken din øke fra innsiden. Da vil kun kroppsfettet øke, og magen vil ikke vokse raskere enn det utenpå kroppsfettet på magen. Dette går ganske sakte, og stiger i takt med underhudsfettet på resten av kroppen.


Du får altså to vektølende resultater av for mye mat: 1. Litt for mye mat daglig over lang tid, gir økning av kun underhudsfettet. 2. Mye mat på kort tid, gir økende størrelse på buken, uten at kroppsfettet trenger å øke betydelig.












På trim.no finner du slankeopplegget PLUSS. Det bygger på sistnevnte punkt over, at du spiser mye på kort tid. Dette tenker vi da på som en lagringsfase. Etter en slik lagringsperiode, reduserer man så matinntaket. Du får da slankeeffekt som reduserer ikke bare buken igjen, men også underhudsfettet, og dette skjer da uten sult eller andre negative sult-konsekvenser som man ser ved vanlige slankemetoder som baserer seg på for lite kalorier og negativ kaloribalanse. Forbrenningen din reduseres ikke heller, den forblir på topp. Og du kan trene med full framgang. Så stor buk er et godt utganspunkt for slanking og trening.


Så skal du unngå økende buk, unngå store måltider, unngå store mendger kalorier inntatt på kort tid. Skal du unngå økning av underhudsfett, unngå å spise annet enn når du er sulten, altså ikke matlyst eller matsug eller noe sånt, men reell sult, den sorten som får fysisk smerte til å oppstå, og som gjør at all mat plutselig begynner å smelte i munnen din med fantastisk smak. Ekte sult gjør at maten smaker bedre og bedre. Til slutt er du så sulten at rå egg smaker himmelsk deilig.


Hvis man ikke er sulten, men bare vil ha noe godt, da har man en tendens til å bli stadig mer kresen, og ting med mye sukker og fett og krydder/salt (det som smaker mest/best/sterkest), blir som regel alltid foretrukket.