Ikke tren så mye at du blir syk og utslitt

0
15

Trening og idrett er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din og helsen din. Men det går faktisk an å trene så mye at du får skader eller blir så sliten at du ikke orker å gjøre noe lenger – ikke en gang helt vanlige ting.

     
 
 

Dette gjelder ikke minst hvis du er veldig opptatt av å bli god i en spesiell idrett. Noen ganger hender det også at treneren, eller foreldrene dine er opptatt av og maser om at du skal bli veldig god i én idrett. Hvis dette skjer, er det viktig at du snakker med dem og forteller at det som teller mest ved barneidrett, er å ha det gøy, og at du trener på en slik måte at du får lyst til å fortsette med det – lenge!

     
 
 

Du får vondt når kroppen reparerer seg selv
Den vanligste grunnen til at barn og unge som driver med idrett, får skader, er overtrening. Det betyr at du trener så mye at du blir skadet av det og får vondt. Det som er typisk for en belastningsskade, som en slik skade heter, er at det er små tråder i sterkt belastede sener og muskler som rives opp. Det medfører små blødninger inne i musklene og senene – du vil altså ikke kunne se at det blør. De små blodansamlingene utløser en betennelsesreaksjon. Kroppen prøver å reparere de små skadene ved å kalle inn «forsterkninger» – betennelsesceller (hvite blodlegemer), rengjørende celler (makrofager), økt blodstrøm. Resultatet blir at det skadete områder hovner opp, blir ømt og vondt, og for en periode blir det ubehagelig å trene. Selv om det oppleves ubehagelig, er det egentlig et tegn på at kroppen din jobber med å gjøre deg helt fin igjen.

Det er viktig å hvile seg
Hvis du lurer på hva muskler og sener er, så er det de delene av kroppen som gjør at du kan bevege deg og gjøre ting. For at du skal bevege deg, må noe inni kroppen trekke seg sammen. Dette er muskler og sener. De to jobber sammen. Senene er ytterst, de er ganske tynne og de er festet til bein på hver side av et ledd. Musklene er den midtre, tykkere delen som gjør det meste av jobben (å trekke seg sammen). Bein eller beinvev er skjelettet vårt. Skjelettet er det som stiver av kroppen slik at vi ikke blir like bløte som en gelèklump eller en seigemann.

     
 
 

Vanligvis vil slike små rifter gro av seg selv ganske fort. Men hvis kroppen aldri får hvile, så blir det ikke bra. Det er derfor det er så viktig å hvile seg og drive på med andre aktiviteter også. Hvis du for eksempel har fått en skade i foten fordi du spinger hver dag, kan det hjelpe å svømme tre dager i uken i stedenfor å springe. Da trener du fortsatt kroppen, men du trener på en annen måte slik at kroppen får tid til å bli bra igjen.

Slike skader i muskler, sener og beinvev kan gi mere plager hos barn og unge enn hos voksne. Det er fordi beinvevet hos barn ikke tåler like mye som de voksnes beinvev tåler.

Bare du kjenner hvor mye som er for mye
Du kan dele inn belastningsskader i fire grader. Den mildeste er når du får vondt en spesiell plass på kroppen etter trening. Den neste graden er når det gjør vondt mens du trener også, men det gjør ikke så vondt at du ikke får til å trene. Den tredje graden er når det gjør så vondt at du ikke klarer å trene slik du pleier å gjøre, mens den fjerde graden er når du har vondt hele tiden – til og med når du hviler deg.

     
 
 

Hvor mye trening som er for mye trening, og hvor mye som er passelig, varierer fra person til person. Det er det bare du selv som kan kjenne. Det som er viktig er at du kjenner forskjellen på å være vanlig sliten og stiv i musklene etter trening, og når du får vondt på en dårlig måte. Du bør ikke trene når du har vondt, men alle kan vi prøve å presse oss litt ekstra selv om vi er slitne.

Tren på forskjellige ting
For å slippe unna slike skader er det flere ting du kan gjøre:

  • Ikke tren det samme hele tiden – tren på forskjellige ting og pass på at du har det gøy.
  • Hvis du driver spesielt med én aktivitet, for eksempel løping, langrenn eller håndball, så bør du ikke trene på dette mer enn fem dager i uken. Men du kan drive med andre ting og idretter på hviledagene hvis du vil det.
  • Hvert år bør du ta ferie fra den idretten du bruker mest tid på i to til tre måneder. Da får kroppen fri til å reparere seg selv skikkelig. Du kan drive med annen idrett, eller andre ting som gjør at du rører masse på deg, selv om du tar fri fra din idrett.
     
 
 

Når du blir utbrent orker du ingen ting
Hvis du trener for hardt, for mye og for lenge, og gjør dette i lang tid, kan du bli utbrent. Det er det som skjer når kroppen aldri får tid til å hvile seg og ta seg igjen. Da kan du få vondt i kroppen, du klarer kanskje ikke å trene så hardt som før selv om du vil, og du merker at du reagerer og oppfører deg annerledes enn du pleier å gjøre. Kanskje blir du lettere sint, irritert eller utålmodig. Kanskje orker du ikke å gjøre så mye som du pleier å gjøre, eller du vil ikke gjøre ting som du egentlig synes det er helt greit å gjøre. Kanskje synes du ikke at trening eller konkurranser er gøy lenger, du kan få problemer med å klare leksene og skolen, og rett og slett det å gjøre helt vanlige ting.

Først og fremst skal det være gøy!
Barn som er med på forskjellige leker, treningsformer og idretter har ikke så ofte skader og vondt som de som bare driver med en spesiell idrett. Dessuten har de mer glede av treningen, og de trener i flere år enn de som satser på en bestemt idrett.

Uansett om du liker å trene på forskjellige idretter, eller du har en spesiell idrett som du har veldig lyst til å bli god i, er det viktig å huske dette:

  • Det viktigste er at treningen er gøy, og at du har lyst til å fortsette å trene
  • At treningen får deg til å føle deg bedre og gladere
  • At du merker at du klarer det du prøver på, og at du får hjelp til å lære nye ting
  • At alle får være med like mye
  • At du får prøve forskjellige måter å trene på

Denne artikkelen er hentet fra www.nhi.no, og er skrevet av Merethe Johannessen, journalist.