SPØRSMÅL & SVAR: Innsenderen lurer på om det bør satses på sammenhengende løping eller intervaller for å bygge seg opp.











Spørsmål:
Lurer på hvilke treningsform du anbefaler for å komme fort til bedre kondisjonen: 4 minutters intervaller på høy belastning, slik langrennsjentene trener, eller sammenhengende løping på lavere intensitet? Vil treningspulsen forandre seg ettersom formen blir bedre?


Svar:
Jeg anbefaler at du bruker god tid på å komme i form. Hastverk er lastverk, og det er med full tyngde en sannhet innenfor trening. For å få framgang, er du nødt til å ligge på en akkurat passe treningsmengde, og derfra øke fra uke til uke i små, små porsjoner. Så fort du starter for fort, eller prøver å legge på for mye økning, så knekker du gjennom muskelens positive overskudd, muskelen blir negativ, overtrent altså, og dermed er det slutt på all framgang.













STEADY PACE: Mil etter mil i rolig tempo bygger
opp grunnformen din. Først når et solid og godt
treningsgrunnlag er lagt, kan/bør intervaller
benyttes. Det er viktig at tåleevnen etableres før
det settes inn med hard/hardere trening.


Du bør bygge opp grunnformen som er hele din fysiske forms grunnstein. Hjørnesteinen i treningsopplegget ditt og i all din fysiske aktivitet bør være rolig mengdetrening. Å stå oppreist er den mest basiske og grunnleggende treningsformen menneskekroppen har. En person som er oppreist 8 timer per dag er dobbelt så godt trent som et tilsvarende menneske som kun er oppreist 4 timer per dag. Det er alvorlig stor forskjell for disse to, på hvor mye de tåler dersom de skal sette i gang med noe fysisk aktivitet.


Du bør trene deg opp med gåturer og jogging. Start på bare en kort distanse, og bygg denne opp etterhvert som du blir sterkere og mer utholdende. etter en trening skal du ikke trene igjen før du føler at det er full guffe i muskelene dine. Du kjenenr at overskuddet topper seg ved at du får veldig lyst til å bevege deg og trene, og kroppen strutter av overskudd og du føler og kjenner at det er virkelig godt å bruke musklene.


Intervaller er for toppidrettsutøvere og andre svært godt trente utøvere.