10675694_10152289142247132_3973706931367761451_nJeg har gjort meg en del erfaringer siste året om hva som skal til for å gjøre det bra i hinderløp. Dessverre (!) har jeg nådd det punktet der at jeg blir skuffet over dårlig plasseringer. Nå skal det sies at jeg kanskje har andre ambisjoner og krav til meg selv om hva som er bra og ikke, ifht for eksempel Supermann, men likevel – jeg har gått fra å bare ville delta, til å faktisk gjøre det bedre enn gjennomsnittet. Igjen skal det sies at hinderløp er en relativt ny sport i i hvert fall Norge, sånn at de beste som kan finne på å delta er nok ikke med enda, og da vil nok konkurransen bli ganske mye heftigere. Og igjen som Supermann sier – «du kan ikke bli best!» Og det vet jeg godt. Jeg er for det første en godt voksen dame, for det andre kronisk sliten og for det tredje – selv om jeg elsker å løpe – så er jeg ikke god nok. Men der kommer vi til snagget vet innlegget -Hva skal til for å gjøre det bra i hinderløp?

1 – Du må ha en viss grad av styrke og smidighet. Du må være i stand til å løfte egen kroppsvekt og klare å jobbe gjennom hindrene. Eller det er i hvert fall del av moroa spør du meg – hvor er prestasjonsfølelsen hvis du ikke klarer et eneste hinder liksom? Nei så styrke, balanse og smidighet må til! Og det digger vi – musklene skal brukes, ikke bare være til pynt!

2 – Du  være god til å løpe. Ja hvis du vil prestere altså! I alle de løpene jeg har deltatt i nå, med en viss lengde er det lagt inn en god del motbakker. Og det er her du vinner, som Supermann sier. Her måles kreftene – de aller fleste velger å gå i oppoverbakkene, både fordi de er dårlige på å løpe oppover, og fordi de allerede har høy puls etter et krevende hinder, eller du vet det kommer et hinder på toppen. Så ved å være god på å løpe motbakker, ja da har du sjans til å gjøre det meget bra, selv om tempoet nødvendigvis ikke er det høyeste.

Jeg har jo som mange sikkert vet en forkjærlighet for 4 x 4 bakkeintervaller. Jeg ble meget godt overbevist på undervisningen på Klinikk for alle om at dette er den ultimate treningen. Så…jeg kommer til å kjøre mye av dette inne i vinter. MEN…4 x 4 bakkeintervaller ER drittungt. Det er slitsomt, tungt, vondt og kan være tøft å motivere seg til. OG som i alt annet innen trening, strides de lærde. Ingrid Kristiansen (som også definitivt burde vite hva hun prater om) mener at man kan kjøre så mange rare intervaller man bare har fantasi til. Og da blir det plutselig gøy å kjøre intervaller. Du kan kjøre bakkeintervaller, middels intervaller, geriljaintervaller osv…hun mener at man på den måte kan unngå å få den berømte pace’n i bena. Altså den innebygde farten som man ofte har. Supermann og jeg moret oss litt med dette på løpene i London…vi løpe 3 ulike distanser hver for oss…og holdt automatisk eksakt samme avstand til hverandre under løpene…1.løpet (7km) kom jeg i mål 10 mins etter han, 2.løpet (14 km) 20 mins og 3.løpet (21 km) 30 mins. Ganske interessant faktisk – og sier noe om at dette er noe man kan utfordres på, og da har jeg tro på at raske og middels lange intervaller er noe å jobbe med.

Såååå…lang intro her, men jeg vil gjerne dele mine intervaller gjennom vinteren med dere – 4 x 4 kan vi gjerne ta en reprise på, da det vil være basisen i treningen min, men så legger jeg til de andre intervallene som litt ekstra krydder på bloggen her – så håper jeg du finner noen intervaller du kan more deg med, og på den måten også være ekstra godt styrket for hinderløp i sesongen 2015 – ja for det er vel noen der ute som jeg kommer til å måtte konkurrere mot håper jeg ;)

Intervallpyramide:

Rolig oppvarming i 5 mins – gå/jogge sakte

2 mins intervaller / 2 mins gange – min så slik ut:

– 2 mins 12 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 12,5 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 13 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 13,5 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 14 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 13,5 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 13 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 12,5 km/t / 2 mins 6 km/t

– 2 mins 12 km/t / 2 mins 6 km/t

– 5 mins rolig nedtrapping

Denne intervalløkten var et eksempel på en slik økt som ble litt til ettersom den gikk…først hadde jeg kun tenkt å løpe opp til 14 km/t i fart og stoppe der, men formen var knall og det var så utrolig digg å løpe igjen, så jeg bestemte meg for å kjøre en pyramide i stedet. Og da ble det sånn. Målet med økta var å kjenne på formen og å få litt fart i beina igjen. For de som er gode til å løpe så ser dere at farten ikke er noe spes å skryte av, men et sted må man altså starte.

Aigth folkens – kjør på, så kommer det mer intervaller neste uke!

10862450_10152391401737132_6002201604871470623_o

KlemMari