Jeg har fått vondt i kneet mitt! Hva gjør jeg med løpingen?

0
83
Acute pain in a woman knee. Isolation on a white background

SMERTER I KNEET: Løping utover det tilvante treningsnivået, kan etterhvert resultere i overbelastning av knærne.

   
 
 

Spørsmål:
Jeg har fått vondt i kneet mitt under løping! Hva kan jeg gjøre for å utbedre dette problemet?

Svar:
Det høres ikke bra ut i forhold til treningen din. Du må for all del ikke fortsette med løpstreningen dersom dette fører til en vedvarende smerte eller enda verre, økende smerte. Det er å anta at knesmerten er belastningsrelatert, så sant du ikke har vært utsatt for et uhell og slått deg.

Jeg antar da at vi her har med en belastningsrelatert smerte i kneet å gjøre. Dette er en skade som sitter i bindevevet, leddets «tauverk». Det kan være en sene, et muskelfeste, et ligament, korsbånd eller i meniskene. Uansett snakker vi om en belastningsskade i kneets en eller flere bindevevsstrukturer. For å raskest mulig bli frisk igjen, bør du straks avlaste kneet med treningsfri. Etter et par uker kan du starte rolig opp treningen igjen.

   
 
 

Ta en kikk på behandlingsopplegget for belastningsskader. Dette epostheftet og behandlingssopplegget finner du på trim.no. Det er tilgjengelig til å laste ned fra våre sider.

Opplegget forklarer hvordan du skal tolke de ulike symptomene, samt hvorledes tilrettelegge hvile og belastning på riktig måte.