Jenter, skjerp dere!

0
139

Jenter er ofte redde for å bli for kraftige i muskulaturen.

Jenter er ofte redde for å bli for kraftige i muskulaturen. De ser gjerne på muskeldamer på nett, blader og TV og tror at de kan bli eksplosivt store ved å løfte tungt på trening. Dette er helt feil!


Det er naturlig at jenter ikke vet så mye om vekttrening. Mediene viser ofte tynne, muskelløse modeller og det er disse kvinnene det da blir lett å se opp til. Men ser man en dame med markert kropp og stram figur, tror man lett at hun bare er «skapt slik». Når man så ser de aller mest muskuløse jentene, så tror man dermed at dette er noen som trener med vekter og at man «naturlig» kan bli slik ved å løfte tungt nok. Greia er at disse svært muskuløse jentene neppe bare trener med tunge vekter. Ofte er det andre midler og kosttilskudd som gjør dem så «store». Det er ikke bare gutter som kan ty til sterke midler for å få muskelmasse.


De fleste jenter som trener «naturlig», ønsker ikke å se ut som en bodybuilder. Det er ingenting å frykte for dem! Dere kan løfte så tungt dere bare vil, for noen store muskelbunter blir dere ikke av å trene tungt. Her er det mange misforståelser på avveie. Du kan løfte smell-tungt, og resultatene blir en markert kropp og en stram figur. Folk er ikke bare «skapt slik», men det ligger hardtung trening bak, selv om ikke bicepsen buler ut.



Grunnen til at jeg skriver om dette er fordi jeg støtt og stadig legger merke til hvordan jenter trener på de forskjellige treningssentrene jeg besøker. De kan ofte stå med 2kg vekter i hver hånd og ta 40-50 repetisjoner på skulderhev. De gir slettes ikke alt de har, mens guttene står og brøler. Effekten av å stå flere minutter med lette vekter er minimal. Du trener ikke styrke på denne måten, og da er det bedre å stå på tredemølla. Skal du bli stram, så løfte ALT du har slik at du ikke klarer mer enn 6-10 repetisjoner. Dette strammer opp!


Jenter, vær ikke redd for å se ut som en hard-core muskelbunt. Det skjer ikke! Til og med modeller som er syltynne løfter tyngre vekter for å stramme rumpe, lår og armer. Dessuten vil fettet også renne enklere av om du øker muskelmassen. Jo mer muskelmasse du har, desto høyere fettforbrenning. Fett tar mye mer plass enn muskler, så om du øker muskelmassen og fettet avtar, så vil du uansett gå ned i buksestørrelser.


Skal du se flott og stram ut så les mer om musklene dine. Sett deg inn i styrke og muskelverdenen. Det er her nøkkelen ligger til en veldreid kropp. I stedet for å løfte baby-vekter, så ta tak i de vektene som får musklene dine til å dirre av intensitet. Kjør hardt og brøl. Husk å spise riktig i tillegg. Børge fagerli er ekspert på trening og kosthold og her er en link på iform.no som gir gode resultater for dem som løfter vekter:



Scream out! The energy you get out, will get back at you!