Jogge, gå eller sykle?

0
299

HVILKEN TRENINGSFORM? Hvilken type trening bør man velge for å forbrenne flest mulig kalorier?











GÅING ER TOPP: Det er den mest naturlige måten<BR>for kroppen å fungere. De fleste kan trene ganske
lenge på gåtempo, og bruker du da noen timer i
uka, så brenner det opp mange kalorier.
Spørsmål:
Hva er best av å jogge, gå eller sykle, hvis du vil gå ned i vekt? Og hva forbrenner kalorier?


Svar:
Jo hardere aktiviteten er for det meste du har av muskler, jo flere kalorier vil du forbrenne per tidsenhet. Men totalt sett vil du forbruke mest kalorier dersom du legger deg på rolig trening over lang tid. Eksempelvis kan jeg for å illustrere dette, vise til at du gjerne forbruker opptil 1200 kalorier per time hvis du legger inn full spurt og løper alt du orker. Problemet er imidlertid at etter noen minutter vil du være helt sprengt, og du vil ikke orke å opprettholde aktiviteten lenger. Så ditt totale kaloriforbruk vil bli på bare toppen et par-tre hundre kalorier. Om du i stedet reiste på fjelltur og gikk i 8-10 timer, ville du forbruke kanskje 350 kalorier per time, og som du ser, totalen blir mye, mye større.


Så det mest effektive, vil være gåing i fjellheimen over lengre tid og ofte (innenfor det kroppen din kan tilpasse seg, ellers blir det belastningsskader og overtrening på sikt, tren alltid innenfor det vante og økning i små porsjoner.)