Jogging vs. Intervall-trening: hva gir best vekttap?

0
26

Løping er som kjent for mange den beste formen for trening når man ønsker å gå ned i vekt og minske fettprosenten. Dette er en aktivitet alle kan gjøre og som ikke krever mye utstyr eller planlegging, derfor passer det for alle og enhver. Det derimot mange ikke er klar over, og som mange gjør feil når det gjelder løping som hovedaktivitet for vekttap, er at man ikke tenker over måten man løper på eller hva slags type løpetrening man driver med.

Det finnes nemlig forskjellige typer løpeprogrammer, som alle har ulik grad av effektivitet når det gjelder vekttap. Intervalltrening har vist seg å være den mest effektive formen for trening når man ønsker å gå ned i vekt, men det kan være lurt å ha litt kunnskap om de ulike måtene å drive med løpetrening på, slik at man finner den som passer best for seg selv. Nedenfor kommer derfor en innføring i vanlig jogging og intervalltrening, slik at du selv kan vurdere hvilken som passer deg.

Jogging

Jogging er den enkleste formen for løpetrening, og den som er snillest for leddene. Derfor passer denne typen øvelse spesielt bra for folk som har problemer med rygg, skuldre, ankler, muskler eller knær.

Når det gjelder jogging og vekttap vil denne øvelsen være bra fordi man som regel har mulighet til å holde på i alt fra 30 til 60 minutter uten at man blir for sliten. På denne måten kan man virkelig få kjørt kroppen og få opp pulsen. I forhold til alternativ som sykling eller roing vil denne metoden være den mest effektive i forhold til tidsbruk.

For at jogging skal bli mest mulig effektivt for vekttap bør man løpe i minst 30 – 45 minutter. Gjennom løpetrening vil man altså forbrenne gode mengder med fett, men man risikerer samtidig å tære på muskelvevet, slik at man mister muskelmasse. Da er man nødt til å løfte vekter eller gjøre motstandstrening ved siden av løpetreningen, slik at man forhindrer at joggingen forbrenner bort musklene.

Intervalltrening

Intervalltrening er derimot mye mer effektivt når det gjelder fettforbrenning. Denne type løpsøvelse krever derimot mye mer energi og viljestyrke, noe som betyr at dette ikke er noe alle kan drive med.

Intensiv utholdenhetstrening har vist seg å være effektiv fordi denne formen for trening vil stimulere kroppens produksjon av naturlige veksthormoner. Dette er et hormon som vedlikeholder muskelmassen, og jo mer muskelmasse man har, jo mer fett vil man kunne forbrenne samtidig som at stoffskiftet blir raskere. Raskere stoffskifte vil igjen føre til økt fettforbrenning fordi kroppen også forbrenner mer mens den hviler, slik at man oppnår en syklus som over tid fører til vekttap (kilde).

Det som er viktig å huske på når man utfører denne formen for utholdenhetstrening er at kroppen trenger restitusjon. Derfor bør man kun løpe intervaller få ganger i uken. Dersom man gjør dette for ofte, vil kroppen begynne å forbrenne av muskelmassen.

Samtidig som intervalltrening er den treningsformen som forbrenner mest fett, er det også flere andre fordeler ved å velge denne typen utholdenhetstrening fremfor lange løpeturer. Først og fremst sparer man masse tid, fordi man ikke skal løpe langt og lenge. Intervalltreninger skal bestå av korte og intensive økter som repeteres x antall ganger.

Fordi man ikke løper spesielt langt når man løper intervaller, vil man unngå mange skader og slitasjer som kan komme av løpetrening og å utføre den samme bevegelsen om og om igjen. Man styrker samtidig hjerte og lunger fordi dette er en såpass intensiv treningsform at man bruker mye energi og styrke på en gang. Over tid vil man også kunne bli mye raskere som et resultat av intervalltrening, da man ofte vil oppnå makspuls.

Konklusjon

Som det her kommer frem er intervalltrening med høy intensitet den mest effektive formen for utholdenhetstrening når man ønsker å gå ned i vekt. Dette er en treningsform som kan få deg til å presse kroppen til det ytterste samtidig som det er morsomt og tidsbesparende.

 Sunniva Hamren https://frisky.no

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here