Kan man bygge muskler uten å øke i fettvekt?

0
180

Å BYGGE MUSKELMASSE UTEN Å ØKE I FETT: Er det ikke til å unngå at man legger på seg noe fett når man trener og spiser for å gå opp i muskelvekt? Før var det jo vanlig at kroppsbyggere brukte BULK-metoden da de trodde at dette ville medføre en større økning av muskelstyrke og størrelse enn om de bare spiste slik at vekten holdt seg eller økte veldig sakte.

Bygge muskler uten økende kroppsfett?

   
 
 

Er det mulig å legge på seg relativt mye muskler uten dermed også å legge på seg kroppsfett?

Jeg trener mye med vekter, har gjort det i mange år, og trene også noe cardio regelmessig. Med dette i bånn, har jeg funnet ut at matinntaket er ganske viktig i forhold til hvor mye jeg klarer å bygge. Øker jeg på med proteiner og karbohydrater, øker også musklene. MEN: Også kroppsfettet øker. Og når jeg så senere deffer, mister jeg samtidig en del muskelmasse – hvilket naturligvis er frustrerende.

Med andre ord, en anabol tilstand medfører muskelbygging – men også økt kroppsfett. Både muskler og fett er jo energilagring. Og motsatt medfører en katabol tilstand redusert kroppsfett, men dessverre også nedbryting av muskelmasse.

Jeg er ganske påpasselig med hva jeg spiser, eter bl a proteinpulver, magert kjøtt, noe olivenolje og stort sett karbohydratprodukter med relativt lav glykemisk indeks (langsom forbrenning) så som div korn og grønnsaker. Jeg spiser også nokså jevnt gjennom dagen.

   

PROTEINTILSKUDD: En av grunnene til at
proteiner i form av kosttilskudd er så mye
brukt og er så populært, er at dette
tilskuddet gjør det mulig å innta større
mengder proteiner uten at det følger med
unødvendig manger kalorier og fett.

FORDELAKTIG MED PROTEINRIK DIETT:
Spiser du ikke nok proteiner, så vil ikke
all verdens stryketrening og
kroppsbygging kunne gi deg noen
muskeloppbyggende effekt, for kroppen
MÅ ha byggeklossene (protein) for å
kunne bygge opp musklene.

 

Det er svært få personer – synes jeg – som kan skilte med svært mye muskelmasse og samtidig helt marginal kroppsfett, UTEN samtidig å ha klare trekk på doping. Jeg tror at noen helt få personer kan takke genene (har antakelig relativt mye muskelbyggende hormoner i kroppen fra naturen av), og at vi andre dødelige får ta til takke med noe lavere ambisjoner.

Svar:
Det er helt og holdent mulig å bygge opp musklene uten å øke kroppsfettet ja. Det er en gammel og avlivet myte at bulk er nødvendig for å bygge maks.med muskler. Tidligere var det vanlig praksis å bulke, som man kalte det. Denne metoden gikk ganske enklet ut på at man spiste mer enn man trengte i en oppbyggingsfase på gjerne 6-12 uker. Kroppsvekten steg gjerne raskt, men dessverre mest i form av fettvekt, væske og kanskje også matmengden som til enhver tid befant seg i kroppen.

Bulking er ikke nødvendig. Dette vet man i dag. Treningen vil over tid utvikle større muskler, og det er en prosess hvor kroppen henter det den trenger av karbos og proteins fra ditt vanlige, daglige kosthold året rundt. Det eneste du må passe på, er at du alltid er uthvilt og ikke går rundt timesvis sulten og slapp.

Når musklene og styrken øker av økt matinntak, så er dette mest å regne som en effekt av økt væskeinnhold i cellene dine. Dette er en umiddelbar og kortsiktig effekt som ikke har noe å gjøre med den treningsmessige framgangen din. Det har derfor ingen hensikt å prøve å tilkjempe seg denne effekten hele tiden, noe som bare vil føre til at du stadig legger på deg kroppsfett.

   

VIKTIG MED VARIERT KOST: Du kan legge på deg
av hva slags mat det skal være, så ikke sett et
for stort fokus på fettfattig mat. Spis tilstrekkelig
med sunt fett, få i deg karbohydrater og protein.
Og spis frukt og grønt, så får du i deg nok av
sporstoffer, vitaminer og mineraler.

LITT AV ALT
Hvis du er flink til å variere kostholdet ditt og spise
litt av alt, så forebygger du feilernæring ogmangel
på ernæringsemner.

 

Trening som foregår på toppen av musklenes overskudd, fører ikke til noe særlig tap av muskelmasse. Jeg kan ikke se annet enn at dette muskelmassetapet ved deff må være overdrevet. Ekstrem sult og overdrivelse vil gi slike effekt, men kroppen er svært flink til å beholde musklene sine selv om kroppsfettet fordufter. Dette har trolig sammenheng med overlevelsen. Det ville være lite gunstig for kroppen å miste evnene til å bevege seg. Her anbefaler jeg på det sterkeste slankeopplegget PLUSS. Det er alfa omega for kroppsbygging.

PLUSS er slanking som kun foregår i den anabole fasen. Kroppen blir ikke katabol til tross for at du slanker deg med maksimal hastighet.

Doping er et typisk innslag blant kroppsbyggere ja. Men du kan bli stor uten doping. Ikke noe mr.Olympia-nivå selvsagt, men store muskler og en massiv kropp kan du få ja. Det kommer an på ditt genetiske anlegg og medfødte kroppsfassong, og deretter din trening: din nedleggelse av framgangsrik tidsbruk mellom hvile og belastning.

Jeg kjenner utøvere som er helt rene og som løfter et par hundre kilo i benkpress. De har mer musklemasse og er mer kompakte enn langt svakere utøvere som er proppfulle av anabole sterodier, men som overtrener og står på stedet hvil. Erfaringer viser at to like utøvere som kan øke med eksempelvis 2 reps per uke i en gitt øvelse, vil få et 50% skille. Dvs. at når den ene begynner å dope seg, så kan han plutselig øke med 3 reps per uke, altså 50% flere reps per uke i økning.

   
SUSHI ER RÅ MAT: Ikke vær redd for å
eksperimentere med forskjellige typer mat og
tilberedelse av disse. Det er ingen grunn til å tro
at visse typer mat fører til raskere økning av
kroppsfett enn andre. Det er den totale
kalorimengden det kommer an på.
 

Man kan si at utøveren som doper, har en 50% raskere og større framgang. Her ville det være lett å raskt kalkulere hvor mye dette blir mer per år for den dopende, men så enkelt er det ikke. Anaboldoping er noe kroppen motvirker ved å nedregulere reseptorfølsomheten sin. Dvs. at etter 8 ukers steroidebruk så lukker reseptorene seg i den grad at de anabole steoridene slutter å virke. Fra dette punktet er det nytteløst å ta mer. Uansett mengde av doping, så vil ingenting virke utover kroppens normale nivå.

Utøveren blir derfor nødt til å ta en pause fra steroidebruken. Pausen må være på minst 2 måneder for at reseptorfølsomheten skal nærme seg utgangspunktet igjen. Trolig tar det hele 12 uker før dette er utlignet. Man ser derfor at det går med mye tid mellom disse kurene. De to utøverne stiller derfor ikke med så mye som 50% forskjell når man begynner å regne på årsresultatene. Steroidebrukere har heller ingen garanti for at de trener riktig, og overtrening holder tilbake all framgang også hos dopingbrukere.