Kan sykdom være årsak til manglende kondisjon?

0
64

SPØRSMÅL & SVAR: Hvorfor mangler jeg kondisjon? Jeg har trent jevnt med joggeturer gjennom hele vinteren, men scorer dårlig på kondisjonstestene.

 

   
LØPSTRENING – DET Å BYGGE OPP GRUNNLAG: Pass
på at du trener på overskudd! Det hejlper lite med
mange og økende treningstimer, dersom kroppen
ikke henger med.
 

Spørsmål:
Gjennom den siste vinteren har eg trent bra med kondisjon, ca 3-5 økter per veke, og då for det meste joggeturar. Men eg har ikkje hatt den store framgangen. Eg var sjuk i 3 veker uten trening og hadde berre trent ei veke ( to til tre rolige joggeturer), når me hadde ein uformell kondisjonstest på skulen. Resultatet var ikkje så bra. Kan det skyldes at eg ikkje hadde fått trent meg opp etter at eg var sjuk, eller har eg berre dårlig kondis? Med tanke på alle joggeturene eg har hatt i vinter skulle eg tru eg hadde eit bra grunnlag. Kva kan eg gjere for å få større framgang?

 

 

   
 
 

Svar:
Ja, manglende framgang kan her absolutt skyldes perioden du var syk. Ved feber skal det ikke trenes, og en uke med feber gir ikke bare en uke uten trening. Det gir behovet for en hel uke hvile etter feberen også, med hvilebehov uten trening, der kroppen bruker tiden til å bygge opp igjen overskuddet. Husk at feberperioden tapper kroppen for overskudd og krefter selv om du ikke trener og er i ro. Først etter feberen påbegynner kroppen gjenoppbyggingen og innhentingen av overskuddet sitt.

 

Man ser relativt ofte at utøvere starter opp igjen treningen etter sykdom for tidlig. Dette kan raskt føre til en overtreningssituasjon der sykdommens svekkelse, opprettholdes ved at kroppen ikke får hvilt seg tilstrekkelig.

 

 

   

PARKER TRENINGEN MED EN GANG DU MERKER FEBER:
Du skal med god samvitttighet hvile når du er syk
med feber i kroppen. All trening virker nemlig mot
sin hensikt når feberen herjer i kroppen.

Du må hvile mens feberen er i kroppen + at du må
hvile i etterkant av feberen også, slik at kroppen får
bygd opp igjen sitt overskudd.

 

Etter sykdom: Hvil godt og ta deg god tid og kjenn at overskuddet, bevegelsegleden og treningslysten i kroppen i form av spreke muskler, er tilbake for fullt. Kroppen går lett, føles god, og svarer positivt.

 

Starter du treningen for tidlig etter sykdom, vil du ofte kunne oppleve at kroppen kjennes litt slapp og løs, og at treningen ikke gir det helt positive og gode utbyttet hverken muskulært eller humørmessig.