Kan trening på tom mage gi økt muskelvekst?

0
121

I henhold til en fersk studie ved et Belgisk forskningssenter kan det virke som om kroppen kompenserer styrketrening på diett med en økt anabol respons til næringsinntaket kort etter trening.


Kan trening på tom mage gi økt muskelvekst?


Ved styrketrening aktiveres enzymer og gener som øker proteinsyntesen i muskelen som trenes. Av disse signalmekanismene er mTOR den viktigste og den aktiverer p70s6 kinesen som slår på proteinsyntesen. Aktiveringen kan dermed virke som en»anabol markør» sammen med andre faktorer. Det er sannsynlig at kosten innvirker på på disse signalmekanismene men det har frem til nå vært uklart hvor stor påvirkningen er.








trening på tom mage

kroppen kompenserer styrketrening på diett med en økt anabol respons til næringsinntaket kort etter trening


I henhold til en fersk studie vedet Belgisk forskningssenter kan det virke som om kroppen kompenserer styrketrening på diett med en økt anabol respons til næringsinntaket kort etter trening.


I studien gjennomgikk deltagerne to treningsøkter med tre ukers mellomrom. Treningsøkten besto av vanlige øvelser som blant annet biceps curl, skulderpress, benkpress og beinpress. Gruppen trente 3 sett med 8 repetisjoner med tre minutters hvile mellom settene. En av treningsøktene ble gjennomført på tom mage og den andre treningsøkten ble gjennomført 90 minutter etter et måltid bestående av 722kcal, hvorav 85% av energimenden kom fra karbohydrater, 11% fra protein og 4% fra fett.


Etter treningsøktene fikk deltagerne hvile i fire timer. Hver time fikk de en restitusjonsdrikk bestående av 25gr karbohydrater, 8gr leucin og 16gr protein.


Resultatene viste at de deltagerne som trente på tom mage hadde dobbelt så høye nivåer av p70s6k en time etter treningen som den gruppen som hadde spist et måltid. Fire timer etter treningen var det ingen forskjell.


Forskerne antar at de økte verdiene av p70s6k kan føre til raskere transport avaminosyrer gjennom musklenes cellemembran om restitusjonsnæring inntas etter trening på tom mage.


Forskerne reserverer seg imidlertid på spørsmålet om denne kortvarige effekten en time etter trening vil ha noen signifikant innvirkning på økning av muskelmasse.