Intervju: Kim Andersen, fra narkoman til bodybuilder

0
166

Kim Andersen var narkoman, brukte trening som terapi, ble rusfri og debuterte i Classic Bodybuilding. Nå vil han motivere og hjelpe andre.

trim-front-2015-4-9

Driven til at mange legger om livsstilen sin kan være så mangt. Vendepunktene kan være forskjellige og målene vi setter oss varierer fra små til veldig store mål og drømmer. Enkelte vil bare ha et treningsmål som utfordrer dem litt mens andre har større ambisjoner. Trening og en sunn livsstil er i vinden for tiden og mange drømmer om å konkurrere i fitness.

Jeg har tatt en prat med Kim som forandret livsstilen sin totalt fra å være rusmisbruker i 6 år stå på scenen i classic bodybuilding og ønsket om å jobbe med ungdom, motivere og bruke sin erfaring til å hjelpe andre.

Hvem er Kim? Fortell oss litt om deg selv?

10346460_1515256682053597_1621679714667165547_nKim Andersen, 22 år. Født og oppvokst i Oslo.

Høyde: 172.6 cm ved innveiing
Vekt on season: 72.8 kg Off season: 83-85 kg

Miljøarbeider som er over gjennomsnittet interessert i psykisk helse, veldig glad i og trene, og nylig blitt glad i å lese bøker. Jeg er en person som liker å spre glede og motivasjon, strukturert og disiplinert, ifølge en test er jeg 75% perfeksjonist, men ikke skrullete av den grunn. Veldig følsom og åpen, til tider kanskje litt for følsom.

Hva gjorde deg opptatt av trening og som til slutt endte med at du debuterte i classic bodybuilding?

Første gang jeg var innlagt i 2008 trente jeg styrke i 16 måneder, fikk veldig smaken for det. Men havnet utpå når jeg flyttet tilbake til Oslo. 2011 ble jeg lagt inn igjen og da bestemte jeg meg allerede dag 2 at nå er det på tide å ta seg selv i nakkeskinnet. Rundt den tiden begynte jeg å se hvor alvorlig rus kan ødelegge mennesker rundt meg og de jeg var innlagt med, noe som fikk opp øynene mine.

Det at jeg fikk lyst til å stille til konkurranse var fordi jeg så at det begynte å gå ganske bra på både trening og med livet generelt, jeg følte det var viktig å sette meg ett mål for å overbevise meg selv om at jeg klarer det jeg vil. Tanken av at det ville se bra ut på «meritt» listen slik at jeg også kunne være til større inspirasjon for andre ble også en drivkraft fram mot målet.

Nå i etterkant av konkurranse har treningen blitt litt bort prioritert, men jeg prøver å få trent fast 3-4 ganger i uken selv om jeg har fokus på andre ting for framtiden. Jeg spiser godt, og føler meg veldig komfortabel med meg og min kropp nå, men var ikke like enkelt første perioden etter diett slutt, det skal sies. Prøver å trene alle muskelgrupper å bygge opp en bra symmetri, for kunne tenke meg å stille igjen, men når det blir er usikkert. Det er andre ting som må falle på plass først, så får jeg se hvordan lysten ligger an med tiden.

Hvordan ønsker du å ta med deg dine erfaringer videre både fra treningen og debuteringen i bodybuilding og livserfaringen du har gjort deg hittil?

Begynner muligens på etablerer kurs i April.
Etter det håper på å få tatt generell studie kompetanse på Sonans de kommende årene, og videre til høyskole/universitet.


Hva er dine drømmer og hvor ser du deg selv om en 10 års tid?

Jeg ønsker jeg å dele mine erfaringer via blogg, hjelpe og motivere andre mennesker. Forhåpentligvis starte opp organisasjon eller for meg selv. Gjerne få med meg flere som ønsker og inspirere andre mennesker. Det hadde vært veldig kult å kunne holde foredrag på skoler og andre kollektive institusjoner samtidig som jeg studerer, gjerne være støttekontakt for vanskeligstilt ungdom eller jobbe på ute team også.

Om 10 års tid så hadde den store drømmen vært å kunne eie en egen motivasjons institusjon, min egen samling med bøker jeg har skrevet selv å holde forebyggende/pårørende/motiverende taler landet rundt. Det er min største drøm. Veien er lang, men jobber steg for steg, så blir det alt hva man gjør det til egentlig.

Kim`s beste råd til andre i samme ståsted når det kommer til det psykiske og hva kan han råder til når det kommer til trening, fitness og livet generelt:

«Jeg vil i grunn oppfordre alle som har litt problemer med det psykiske å skrive om hva som er vanskelig, enten kun for deg selv, eller offentlig for andre, med eller uten navn. Det som har hjulpet meg mest er å skrive om de tingene som har vært vanskelig, for det har gitt meg innsikt i hva jeg ikke ønsker å gå igjennom igjen. Det kan være hardt, men det er da jeg begynte å tenke at jeg skal framover, å ikke forårsake enda flere vonde minner å se tilbake på. Jeg har også lest meg fram til hvordan en kan utfordre sin egen komfort sone innenfor områdene jeg har hatt vanskeligheter med. Bit i det sure eplet, etterhvert smaker eplet bedre.»

«Les deg fram, spør folk du føler har mer erfaring, sett deg delmål og langsiktige mål. Det gjelder både innenfor trening og livet generelt. Prøv å få innsikt i deg selv, hva gir deg motivasjon? Hva må du forbedre ved deg selv for å oppnå dine mål? Føl på mestringsfølelsen hver gang du oppnår ett del mål. Ros deg selv hver dag du legger deg og vit du har kommet en dag nærmere målet ditt.»

«Om det er noe som stopper deg i prosessen så kan du gjerne ta en prat med meg» avslutter en fornøyd Kim.

Du kan lese mer om hvordan livet til Kim var før og hvordan det er nå på bloggen hans www.motivasjonsteamet.blogg.no eller ta en titt på instagram @kimofficial.92

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here