KNEBØY, MARKLØFT OG BENKPRESS: De tre store, elementære og solide basisøvelsene. Og de er også konkurransegren.












Styrkeløft er en sport som består av nettop desse viktige basisøvelsene. Det man løfter i desse øvelsene blir summert, og utøverne konkurrerer om hvem som har høyest sum i vedkommendes vekt, kjønn og aldersklasse. Poengsummen utarbeides altså ut i fra disse kriterier! Norges Styrkeløftforbund (www.styrkeloft.no) arrangerer også benkpress enkeltløft-konkurranser.


I de fleste styrkeløft-konkurranser er det valgfritt om man vil bruke løfteutstyr eller ikke. De fleste styrkeløftere løfter tyngre med utstyr, men mange er kritiske til slikt utstyr og mener det er farlig. Noen bruker også argumentet at det er kroppen som skal løfte, ikke utstyret













STYRKELØFT ER GOOD BUSINESS: Du kan
kjøre så korte økter at du ikke engang
trenger å skifte til treningstøy. Bare noen
få korte og gode økter i uka, er alt som
skal til for å stimulere til økt muskelstyrke.


Med disse tre løftene vil du få hele kroppen
sterkere og i bedre form.

Styrkeløft blir bare større og større i Norge, og dette med forståelig grunn. Hva er vel kulere enn å gå på gymmet å løfte 20 kg mer i benkpress enn den store byggeren som veier 30 kg mer enn deg ? For det er nettop dette styrkeløft handler om, å løfte mest mulig i forhold til sin egen kroppsvekt. Med desse målene kan man rekne ut sin relative styrke. Dersom kroppsvekta di er lett, men du løfter tungt, har du høy relativ styrke. Dersom du derimot er tung, og du løfter lite, har du lav relativ styrke. For å rekne ut relativ styrke, bruker man ofte Wilks metode, den består av et ganske avansert reknestykke, men

Sats: