Knærne dine trenger du. De skal bære deg lenge. Ta vare på kroppens største ledd, som ikke bør ende som dine svakeste.











Kneleddene er kroppens største ledd. De er robuste og kan tåle mye, men blir også utsatt for mye belastning.

Kneleddet har en komplisert konstruksjon og oppbygning. Leddet holdes stabilt med leddbånd, og har brusk og leddvæske som “glidemiddel” og “dempere”. Smerter og skader kan oppstå i leddet som akutt skade (slag, vridning o.l.) eller ved overbelastning; en skade kommer gjerne som en kombinasjon av begge varianter, dvs. at kneet svekkes gradvis over tid med for mye belastning, for så å “gi etter” under en litt for hard bevegelse/vridning/belastning.











KNEBESKYTTERE
beskytter mot
slagskader.
En kneskade kan ofte være komplisert, da leddets oppbygning er det, og dessverre kan denne typen skade medføre lengre trenings- og aktivitetsavbrekk pga. det store aktivitetsbehovet innenfor det meste som utføres av kroppslig bevegelse.

Forebygg med trening av lårmuskulatur
Kneleddet øker i styrke, utholdenhet og bruskhøyde ved økende belastning som ligger innenfor det kroppen kan tilpasse seg. Effektive treningsformer består av både utholdenhetstrening som blant annet gåing, fjellturer og løping, men styrketrening som f.eks. knebøy, benpress, utfall, markløft, foroverbøyd markløft med rett rygg, og lårcurl, gir også godt treningsutbytte for kneene.











BALLSPILL OG KNESKADER er svært utbredt både
i fotball og håndball. Sammen med for mye
belastning er harde snuoperasjoner, vridninger og
kontakt mellom spillerne sentrale momenter som
gir høy skadefrekvens.
Ta smertesignaler på alvor

Ubehag i kneene etter trening, smerter i form av murring, sitring, svie osv. eller skarpe smerter under trening, er alle signaler om at kneet ikke tåler den belastningen som det utsettes for. Å ignorere smerter i kneet kan få katastrofale konsekvenser. Det kan oppstå forkalkning i leddet, biter av brusk kan løsne og bli liggende mellom leddflatene og det kan oppstå låsinger av leddet. Kneskader kan utvikle seg til invalidiserende skader. Man har f.eks. innenfor fotaball noe som kalles “fotball-invalid”; dette er forhenværende spillere som har ødelagt knærne sine gjennom trening og kamper. Dette er en sak som kan forhindres ved å lytte til kroppens smertesignal.