DET SOM HJELPER, DET HJELPER: Kosttilskudd har med suksess blitt brukt i en årrekke, og kan gi det lille ekstra du trenger enten du ønsker treningsmessig framgang, økte prestasjoner eller skal slanke deg.












Utøvere på alle plan, fra mosjonistnivå til toppidrett, har for lengst fastslått at kosttilskudd fungerer.


Øke framgangen i den jevne treningen
På dette området er det kosttilskudd som protein og vitaminer/mineraler, måltidserstattere og Gainers som gjelder. Tilskudd med karbohydrat kan også benyttes. Disse tilskuddene gjør det mulig å innta flere kalorier og samtidig heve den ernæringsmessige verdien og sammensetningen. Kroppen får optimal ”blanding” kan en si. Og minst mulig ernæring kommer gjennom ”tomme” kalorier, og man unngår dermed unødig økning av kroppsfettt. På denne måten forbedrer man kroppens evne til å øke oppbygging av muskelstyrke, utholdenhet og andre egenskaper.


Kreatin
Kreatin brukes ofte i treningssammenheng, da dette har gunstig effekt på kroppens ytelse. Kreatin øker blant annet væskeinnholdet i muskulaturen. Erfaring viser at det er lurt å bruke kreatintilskudd i sykluser, dvs. at en gjerne bruker kreatin en måneds tid, tar et opphold på 3-4 uker, og så påbegynner man neste runde igjen. Grunnen til dette er at kroppen bygger opp toleranse, noe som på sikt betyr at virkingen avtar og forsvinner. Pauser på noen uker fører til at toleransen går tilbake, og man vil igjen kunne benytte kreatinen med god virking.


Øke prestasjonene innenfor konkurranse/maks. prestasjon
Tilskuddene som brukes jevnlig i treningssammenheng vil her være med på å bygge opp under toppytelsen. Kreatin vil fungere godt. Samtidig kan riktig bruk av karbohydrater, elektrolytter og væskeblanding tilføre ekstra god ytelse. Noen utøvere drikker noen kopper kaffe for å øke kroppens utskillelse av adrenalin. Det øker både maks.styrke og utholdenhet. Koffein er for øvrig oppført på dopinglisten, og i sammenheng med konkurranse vil slik bruk ikke være tillatt. Man skal drikke store mengder kaffe før man passerer den grensen som har blitt satt. For at koffeinen skal ha best mulig virkning ved så liten konsentrasjon i blodet som mulig, er det avgjørende at utøveren ikke drikker kaffe utenom. Da vil toleransen være så liten som mulig og man får optimal virking av minimal mengde.


Kosttilskudd ved slanking
Det finnes også en rekke kosttilskudd som brukes under slanking.



  • Flere kan med fordel brukes for å optimalisere ernæringsinnholdet i de kalorier som inntas.
  • Man kan redusere kostholdets fettinnhold gjennom bruk av ulike typer tilskudd.












Det finnes også tilskudd som er laget for å øke kroppens forbrenning av fett. CLA og Pyriburn er eksempel på dette. Førstnevnte har vært gjenstand for mange skriverier og spekulasjoner. I praksis viser det seg at mange utøvere kommer med positive tilbakemeldinger og mener at disse tilskuddene gir en faktisk forbedring av fettforbrenningen.


Det er viktig å huske på at det uansett under slanking må spises mindre kalorier enn kroppen forbruker. Kosttilskuddene skal brukes i henhold til dette prinsippet, og man vil da kunne hente ut den ekstra virkningen tilskuddene kan gi.