SPØRSMÅL & SVAR: Kan dere gi noen råd for hvordan jeg blir frisk fra en kronisk skulderskade?

 

   
SKULDERSKADER: De blir lett kroniske, og de kan
synes vanskelige å bli kvitt. Men slik trenger det
nødvendigvis ikke å være. Tilrettelegger du riktig
hvile og belastning kan du bli fortere frisk enn du
aner.
 

Spørsmål:
Har lest din artikkel på Trim.no , syntes denne var veldig interessant. Kjente meg veldig igjen i dette. Kan du ev. gi meg et råd i min situasjon. ?

 

I Oktober pådro jeg meg en slitasjeskade i sene skulder. ( Mye rulleski + vekter)
Fikk Brexidol, november.
Tok kortison i Desember (fy det ble verre)
Har holdt skulder i ro (januar og februar, men er ikke bra)
Har nå vært i MR – og den viste slitasje, skade i sene

 

Leste om din negative innstiling til kortison og betennelsesdemende. Og Deres innstilling til steroider midler.

 

Kan en legge ev. skrive ut et middel som er oppbyggende og ev. hvilket ?

 

Har trent ca 14-15 timer i uka, og begynner nå å frykte at min skade ikke blir bra. (men skulder er holdt helt i ro, har trent på ski)

 

 

   
VANSKELIG Å HVILE SKIKKELIG: Skuldrene er i
bevegelse hele tiden, og det kan fort bli vanskelig
å få hvilt disse leddene og musklene skikkelig.
 

Svar:
Det virker som du har pådratt deg en belastningsskade ja, med dertil undersøkelser som viser skaden. Så man kan trygt konkludere med at din smertesituasjon kan tilskrives en skade. Det er riktig som du sier, at jeg er negativ til skadebehandling med både antiinflammatorisk og katabole steroider. De betennelsedempende (antiinflammatorisk) midlene virker slett ikke betennelsedempende, men kun smertedempende. Det som da ofte skjer hos pasienten, er at den fysiske aktiviteten i skadeområdet økes, da smertene avtar og området imidlertidig oppleves som bedre. Det som så skjer, er at umerkelig forverres skaden, hvilket du gjerne ikke oppdager før du slutter med de smertedempende medikamentene. Smertene er kun budbringeren som er der for å fortelle deg at skadeområdet er skadet.

 

De såkalte katabole steroidene, kortison, den syntetiske versjonen av kortisol, virker også kun smertedempende, det finnes ingen legende virkning på skadestedet. Faktisk virker kortisol forverrende på vevsskader. Studier har vist at så lite som 1 kortisonsprøyte kan nedsette skadestedets vevsreparasjon i opptil 84 døgn. Så ligg langt unna kortison som behandling for belastningsskader.

 

 

   
TA SMERTENE PÅ ALVOR: Ikke slå deg til ro med
at du har konstant eller ofte smerter i skuldrene
dine. Går du lenge med smerter, risikerer du at
det oppstår forkalkninger i skadestedet. Det kan
gjøre vondt verre. trim.no anbefaler på det
varmeste behandlingsopplegget vi har for
belastningsskader.
 

Å nevne de motsatte hormonene, de oppbyggende, som behandlingsform, er i dag omtrent som å banne i kirken, for via idrettsjuks har de anabole steroidene fått et ufortjent og feilaktig rykte og omdømme. Faktum er at disse medisinene kan være med på å få et skadested raskere i orden igjen etter en skade. Det er lite trolig at en lege i det hele tatt vil være med på en slik skadebehandling, da de er sterkt påvirket av det feilaktige negative fokuset som har vært på anabole steroider. Om jeg skulle nevne et preparat som speseilt anbefalelsesverdig, måtte det bli Deca Durabolin. Dette preparatet har vist seg å ha speseilt lite bivirkninger, samtidig som det har en tydelig effekt på skadeforbedring, demping av smerter og vevsreparasjon.

 

Det kan virke som du har hatt og har, en kronifisering av skaden. Det vil si at skaden slik det er i dag, opprettholdes. Dette forårsakes høyst sannsynlig av din fysiske aktivitet. Du bør og må trappe ned treningen din slik at skulderen får tilstrekkelig god nok hvile. Skuldrene er ledd som er i mye bevegelse, så setter skaden seg dypt nok, vil det kunne bli vanskelig å tåle selv daglig lett aktivitet som ved påkledning, spising, pussing av tenner osv. Jeg nevner dette for at du skal oppfatte alvoret i situasjonen med å kjøre skulderen videre i trening på tross av tiltagende smertesituasjon. Det er viktig at du nå tar tak i skadeområdet og straks begynner å hvile skaden ut.

 

 

   
 
 

Som nevnt er skadeområdet i et utsatt og komplisert område (skulderen), og det er derfor jeg anbefaler deg å ligge unna all trening i hvileperiode. Du trenger å være så sikker som mulig på at skadeområdet under hvile virkelig blir bedre og sterkere igjen. Hvil til alle smerter og alle ubehag er borte fra skulderen. Hvil så en uke til, under symptomsfrie forhold. Først da kan du starte treningen igjen. Start da treningen på et lavere nivå i starten. Dette lave og forsiktige nivået trapper du sakte opp.

 

Skulle smertene dukke opp igjen, må du igjen gå over til hvileperiode. Ved å alternere mellom smertestart til uthviling (døgn med smerte under hvile + 7 døgn smertefrie i hvile), vil du kunne få i gang den vevsoppbyggingen og forsterkningen du trenger. Jeg tror at du vil komme deg og bli bra igjen fra denne skaden, bare du får satt de riktige behandlingstrekkene i gang.

 

I tilfelle du ikke allerede har det, så anbefaler jeg deg også å lesevårt behandlingsopplegg Belastningsskader, og gjerne også heftet Maksimal framgang. Begge disse heftene er å finne til nedlastning fra www.trim.no/programmer.

 

Du vil lykkes med din skadeforbedring. Jeg håper det går så fort som mulig i orden!