For hver kg muskelmasse du legger på deg så øker din daglige forbrenning med oppimot 90 kalorier. Så tren styrke, jenter!


   
TERRENGSYKLING: Ypperlig for å bli
sterkere og i bedre form.
 

 

”Hvis du legger på deg et par kg muskler så vil det utgjøre en mulig reduksjon av kroppsfett på 6-7 kg i løpet av et år”.

Mer muskler betyr økt forbrenning. Økt forbrenning betyr at styrketrening har en gunstig effekt på overvekt.

 

Igjen og igjen viser forskning at kvinner som regelmessig trener med et tilpasset styrkeprogram har mange helsefordeler av dette. Noen kvinner tror at vekttrening vil gjøre de muskuløse, ”klumpete” og ufeminine, men dette er en misforståelse. Styrketrening vil i tillegg til alle de helsemessige fordelene også gi en ”oppstrammende” effekt. Dvs at du får en fastere og mere ungdommelig kropp.

Alle misforståelsene og mytene omkring kvinner og vekttrening er heldigvis i ferd med å forsvinne. Stadig flere kvinner utnytter de mulighetene som et tilpasset styrkeprogram gir for økt livskvalitet.

Her følger noen konkrete grunner til at kvinner bør begynne å trene styrke:

 

  • Vanligvis så mister du mere fett enn du legger på deg i ren muskelmasse. Mange studier viser at kvinner vanligvis tar av dobbelt så mye fett som de legger på seg i muskelmasse, målt i kg. Dette har sammenheng med at kvinnekroppen har en mye lavere produksjon av de muskeloppbyggende hormonene.
  • Mere muskler betyr økt forbrenning. Økt forbrenning betyr at styrketrening har en gunstig effekt på overvekt. For hver kg muskelmasse du legger på deg så øker din daglige forbrenning med oppimot 90 kalorier. Dvs at hvis du legger på deg et par kg muskler så vil det utgjøre en mulig reduksjon av kroppsfett på 6-7 kg i løpet av et år.
  • Du vil få en betydelig økning av styrken din. Det betyr at alle dine gjøremål i løpet av dagen vil gå lettere og du vil få et større overskudd.
       
    KAMPSPORT/BOKSING: Glimrende
    trening som bygger styrke og
    kondisjon. Hard boksing gir
    oppover til tøffmotstand. En runde
    på sekken kan være like hard som
    å løfte vekter.
     
  • Styrketrening fører til økt bentetthet. Dette er med på å forebygge og redusere faren for/omfanget av lidelser i skjelettet som f.eks. osteoporose.
  • I tillegg så har styrketrening god virkning på muskulære lidelser. Folkesykdommen ”ryggvondt” vil ha godt av styrketrening. Mange blir helt eller delvis kvitt plager de har hatt i årevis etter en periode med styrketrening.
  • Livstilssykdommer som hjerte- og karlidelser, diabetes 2 bl.a. vil påvirkes av regelmessig styrketrening. Styrketrening føre til økt blodgjennomstrømning i kroppen, noe som er positivt for å fjerne slaggstoffer som kan lagres på ulike plasser i årene og kroppen forøvrig.
  • For deg som allerede er aktiv på en eller annen måte så vil også styrketrening være nyttig. De positive helseeffektene du allerede har vil bli ytterligere forsterket og driver du med idrett så er sjansen stor for at styrketrening vil kunne forbedre dine prestasjoner i denne idretten.
  • Styrketrening har ingen aldersbegrensning. Så lenge du tilpasser treningen individuelt så vil alle kunne nyte godt av den. Det finnes mange studier som viser at folk opp i pensjonsalder kan ha et formidabelt utbytte av regelmessig styrketrening. Det kan bety at du fra å knapt være i stand til å komme ut av senga vil kunne gjenoppta dine daglige aktiviteter som det å gå på butikken eller drive med hagearbeid .
  • Din psykiske helse og ditt humør bedres. Forskere har dokumentert at fysisk trening har en positiv effekt på disse tingene og det inkluderer også styrketrening.