Langsomt ned i vekt gir varig resultat!

0
117

Her er noen enkle tips for å få vekk ekstra kiloer på kroppen.

Det som er viktig hvis du har bestemt deg for å gå ned i vekt, er å gjøre det langsomt. Her er noen enkle tips for å få vekk ekstra kiloer på kroppen.

Hvis du har overvekt som du har lagt på deg over mange år, så blir fettet ikke borte på en-to-tre. Slanker du deg for raskt, vll det gå ut over muskler og forbrenning. Du vil med andre ord miste både energien og bevare fett. Kroppen er flink til å ta vare på deg, og vil heller velge å fjerne muskler fremfor fett når den opplever mangel på næring. Det er svært lurt å trene styrke under vektnedgang, så ikke kroppen tror at musklene er unødvendige. Bruker du musklene, vil kroppen spare på dem. Dessuten så er det slik at jo mer muskelmasse du har, desto høyere fettforbrenning.

Slik gjør du det!
Start slankingen når du føler deg opplagt, og ikke når du er trøtt, nedfor eller stresset. Sett deg et overkommelig mål, som for eksempel å redusere vekten med 0.5 kg i uken. Tenk at på et år så er det hele 26 kg!!

Kutt ut godteri, kaker, sjokolade, snacks, fete sauser, krem-klatter og smør-klatter. Hold deg til en porsjon når du spiser og ikke spis deg stappmett. Slutt å spise før du føler deg helt mett. Det tar 15 min før kroppen gir metthetssignal.

Drikk mye vann før du skal spise. Du vil raskere føle deg full i magen. Te er flott å drikke. Varme drikker gir faktisk mer følelse av metthet enn kald drikke. Ikke drikk saft, juice og brus. Her er det sukker som ofte virker usynlig. Hold deg til vann, grønn te/ sort te og kaffe. Kaffe med melk og sukker vil selvfølgelig ikke hjelpe deg ned i vekt. Drikk kaffen svart. Kaffe gir bedre fettforbrenning og forlenger metthetsfølelsen i kroppen. Er du litt sulten, kan en kopp kaffe hjelpe deg med å holde vekke sultfølelse.

Gå en skikkelig tur hver dag på minst 30 minutter. Og bli varm! Ta gjerne en kopp kaffe før du går. Koffein gir energi og har du musikk på øret i tillegg vil du automatisk gå/jogge/løpe fortere. Jo mer intenst du kjører disse 30 minuttene, desto mer kalorier vil du forbrenne.




Når du er ferdig!
Når du har gått ned dine tre første kg, må du justere kaloriforbruket igjen. Altså du må øke matinntaket litt helt til du merker en stigning på vekten. Det er lurt å veie seg en gang i blant så du har kontroll. Når du har justert deg opp til det nivået der du verken går ned eller opp, begynner du på de neste tre kiloene. Slik holder du på til du er fornøyd.

Skaff deg en kalorioversikt. Du burde skaffe deg en kalorioversikt. Du får tak i hefter på de fleste bokhandler hvor du kan lese næringsinnhold på forskjellige matvarer. Disse er ikke dyre og i en fin størrelse så man lett kan ta oversikten med seg. Dette er lurt fordi det vil gi deg en pekepinn på hva slags mat som har mye kalorier. Visste du forresten at ca 30g nøtter har omtrent like mye kalorier som en halv liter med Coca Cola? Det er altså lurt å sjekke matvarene du velger å spise, slik at du ikke gjør unødvendige feil som ødelegger fettforbrenningen.

Det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt om du gjør det langsomt og riktig. Husk også at jo raskere du blir og jo bedre form du oppnår på de 30 minuttene med bevegelse, desto mer kommer du til å forbrenne. Og som sagt; mer muskler, mer energi og høyere fettforbrenning.

Kom i gang og kos deg med synet på vektnålen. Lykke til!