SPØRSMÅL & SVAR: Opparbeides grunnstyrke i tidlige barne, og ungdomsår, eller kan man trene opp dette senere?











TOPPIDRETTSUTØVERE: De må som regel
starte med fysisk aktivitet tidlig, for å nå
opp på det høye nivået det i dag er. Dette
gjelder kanskje spesielt teknikktrening.
Spørsmål:
Er det sant at grunnstyrke legges i tenårene? Er det da sånn at hvis man begynner å trene aktivt etter at man er fylt 20 så vil man ikke kunne opparbeide seg et like godt treningsgrunnlag?


Svar:
Du kan opparbeide et svært godt treningsgrunnlag på 2 år. Jeg har selv sittet i rullestol og derfra måttet opparbeide treningsgrunnalget fra nær sagt null. Bindevevet tålte ikke mer enn 1 minutt daglig der jeg var oppreist og gikk forsiktig på flate gulvet. 18 måneder senere hadde jeg hver dag gåturer på over 8 timer, og jeg løp halvmaraton.


Så treningsgrunnlaget kan opparbeides innenfor et par år. En toppidrettsutøver har selvsagt et helt annet og høyere nivå som det kan ta mange år å opparbeide, men det grunnleggende som legges i barne/og ungdomsår, er noe som opptil et normalt nivå kan oppabeides innenfor en treårs-periode.


Utøvere som Bjørn Dæhlie, kan man tenke seg hadde et uvanlig høyt treningsgrunnlag som føle av svært aktive barne- og ungdomsår, der kanskje aktiviteten ble progresivt øket med en liten tanke på senere trening og idrett.