Må jeg få treningsverk og skade musklene?

0
39

RØD AV SMERTE, SVART AV SORG: Kroppen styrer og belønner med gode følelser, og straffer med vonde. Må du få treningsverk (mikrotrauma), for å få framgang?











Bør du barbere deg slik at det
oppstår mye smerte, for at det
skal bli en skikkelig barbering?
Blir du ekstra pent barbert hvis
du tar deg helt ut og legger
snittene helt inn til beinet? Det er
med barbering som med trening, du
skal trimme overskuddsveksten og
la grunnlaget være i fred.
Tren ikke tilverkogherk
Treningsverk
er unødvendig
Bindevev er kroppens tauverk eller mekaniske stag for kraftoverføring. Når det oppstår slitasje i bindevevet, får vi smertene vi kaller treningsverk.

Treningsverken er ikke en direkte indikator på hvordan påførte trening har innvirket på muskelens sammentrekningskraft (muskelkraften). Men hos en utøver som trener en fast rutine som kroppen over tid har vent seg til, og hvor økningen av treningsmengden fører til treningsverk, bruker man treningsverken som en indirekte indikator og antar dette som en indikator på at treningsmengden er økende, da også for muskelen. Ved radikale forandringer av treningsmengden vil dette være et forhold som forskyves, og treningsverken vil da ikke være noen tellende indikator. Kutter du halve volumet i treninga di og trener resterende halvpart steinhardt, vil du lett kunne overtrene muskulært uten at du er i nærheten av å få treningsverk
.

”Å indusere mikrotrauma”. Dette er populær”vitenskap” (lek med fantasier (som teorier). Hele kroppens muskelfysiologi bygger på prinsippet om overskudd. Kroppen søker alltid å holde overskuddet sitt på topp, dvs. hver muskelcelle jobber kontinuerlig for å vedlikeholde en idealtilstand hvor den er uthvilt med fullverdig overskudd. Så fort du trener så mye at du overgår det muskelcellene er tilvent, vil det medføre en reduksjon av cellens overskudd og dermed en svekkelse av dens idealtilstand. Cellen vil straks starte sin prosess hvor den ved å øke sin størrelse og styrke, kompenserer for den nye og større belastningen. Så glem alt du har hørt om at en må trene til muskelen er ”sprengt”, ”tom”, ”gåen” osv. ”Mikrotrauma” er bare et ”vitenskapelig” og teknisk ord for akkurat de samme gamle, primitive mytene om å skade kroppen for å vokse. Nå er det slik, at for å få hard hud på gitarfingrene, så holder det med å spille litt av og til. Huden blir hardere og hardere. Skulle ”mikrotrauma” være nødvendig, så skulle det bety at du måtte spille gitar så blodet rant av fingrene, før huden skulle sette i gang og herdes. Du trenger heller ikke ligge i solariet til du er brannskadet for å bli brun. Kroppen er bygd for å unngå skade, ikke for å bli påført skade.