Maksimer din testosteronproduksjon

0
207

Testosteron er det mannlige kjønnshormonet som står i direkte sammenheng med muskelmasse og styrke. Øker testosteronnivået ditt, ja så kan muskelmassen øke også. Her får du noen tips til hvordan du kan sørge for at testosteronet ditt er på topp!

Maksimer din testosteronproduksjon



Testosteron er det mannlige kjønnshormonet som står i direkte sammenheng med muskelmasse og styrke. Øker testosteronnivået ditt, ja så kan muskelmassen øke også. Her får du noen tips til hvordan du kan sørge for at testosteronet ditt er på topp!









Testosteron molekyl


Treningen
Sørg for at du kjører korte økter, altså at du får gjort unna treningen på kortest mulig tid og med minst mulig trening. Da blir det lite tid til den nedbrytende prosessen som treningen er, og mer tid til hvile som er den oppbyggende fasen.


Unngå overtrening!
Ved overtrening så svekkes kroppens testosteronproduksjon. I tillegg så øker kroppens nivå at nedbrytende hormoner (kortisol). Så det er svært viktig at du unngår overtrening! Undersøkelser gjort på maratonløpere (som trener lenge, mye og gjerne for mye), viste at mange av dem hadde en testosteronproduksjon som lå 30 % under normalnivå.


Spis riktig!
Du trenger rikelig med proteiner og fett for at testosteronproduksjonen skal være på topp. Sørg for at du spiser godt med egg og rødt kjøtt. Videre skal du innta rimelig godt med fett, for det er av fettsyrer (kolestrol) kroppen produserer testosteron. Ta gjerne et Omega-3 tilskudd.


Spis nok!
Det er også helt avgjørende for å holde kroppens anabolisme på topp, at du tilfører tilstrekkelig med kalorier. Spiser du for lite, så vil dette kunne medføre et katabolt (nedbrytende) tilstand i kroppen, kortisolnivået og stressnivået vil øke, og testosteronproduksjonen vil kunne reduseres. Så gå ikke sulten, men spis og vær gla.


Det er ingen morsomhet at jeg avslutter avsnittet over her, humøret ditt, følelsene dine, og stemningsleiet er også faktorer som kan inntil sterkt påvirke hormonsystemet ditt. Unngå:




  • Stress.</DIV>

  • Nervøsitet.


  • Sinne.


  • Smerte.


  • Depresjon.


  • Angst.

Unngå rusmidler og medisiner som virker reduserende på testosteron
Alkohol, amfetamin og beroligende er alle rusmidler og medisiner som kan virke nedsettende på kroppens testosteronproduksjon. Nevnes skal også visse antipsykotiske medikamenter og sovemedisiner.


Av: John Gunnar Oppheim