Mål – og mental kraft

0
138

Ved å bli bevisst sine tankers kraft og muligheter, kan man utrette nær sagt hva man vil her i livet.

Ved å bli bevisst sine tankers kraft og muligheter, kan man utrette nær sagt hva man vil her i livet. Idrettsutøvere på høyt nivå er klar over denne muligheten – og bruker den aktivt. Rekorder blir satt på bakgrunn av at utøveren har tenkt seg gjennom løypa – forsert svingene, gjort hoppet mentalt, sett seg vinne – stå på pallen å motta medaljen.


Der man før plukket hundredeler ved å trene mer, spise riktig, trene teknikk, er det de som er sterke på den mentale biten som nå fosser fram.



La oss ta et lite tankeeksperiment; La meg si det er noen timer siden du har spist. Nå er du sulten igjen, du har lyst på egg og bacon. Du må steke baconet først. Ser du baconet foran deg? Kan du nesten kjenne den litt fete overflaten mot fingrene? Du setter på panna, setter bryteren på komfyren på full styrke, legger i en smørklatt. Snart begynner smøret å smelte – ser du det freser i panna? Snart kjenner du lukten av fresende smør – og du legger i de første skivene med bacon. Du har dempet panna, men kjenner lukten av stekt bacon brer seg. Kan du høre baconet som freser – kan du kjenne lukten av stekt bacon? Hva gjør det med deg? Fikk du lyst til å steke bacon – eller kjente du sulten gnage i tarmene?



Tankeprosesser setter i gang fysiologiske prosesser i kroppen. Ville det da være så merkelig om det var slik at du ved å tenke på en oppgave – faktisk var mye nærmere å nå målet ditt enn om du ikke så det for deg for ditt indre øye? Dette er å visualisere. Om du ønsker å nå målet – om det er å trene, bli noe du ønsker deg – enten privat, på hobbybasis eller i jobbsammenheng – må du se målet foran deg, se deg i situasjonen.


En øvelse: Finn et punkt der du er nå. Er du innendørs – kan du gjerne legge et papir der du er. Dette er NÅ – situasjon. Så legger du ut et ark, en stein eller noe annet et stykke fram – dette symboliserer FRAMTIDEN. Still deg i NÅ – situasjon. Kjenn etter – hvordan har du det? Hvordan føles kroppen? Er den lett, tung, har du vondt noe sted – eller er du lett og ledig? Gå fram til punktet som symboliserer FRAMTIDEN. Her har du nådd det målet du har satt deg. Still deg i punket. Hvordan har du det nå? Hvordan kjennes kroppen? Har du noen lukter, smaker, sanser? Hvis du trener for maraton eller å vinne mister/miss Norway – kan du se det for deg? Kjenner du gleden over å ha nådd målet – mestringsfølelsen at du greide det – på tross av at du ikke hadde tro på det for et år siden? Kan du kjenne tyngden av medaljen rundt halsen?



Det finnes ingen lette utveier for å nå målet – ingen raske snarveier. Å nå målet koster alltid mer enn å ligge stille på sofaen og betjene fjernkontrollen. Det koster ofte smerte og forsakelse. Er du ikke klar for dette – er du heller ikke klar for å nå målet. Dette er ikke noe å ta på vei for – du er bare ikke klar. Den dagen du er klar – og ser målet der framme – da klarer du å overvinne lysten til å ta et ekstra kakestykke, eller bli værende på sofaen.


Lykke til – dette klarer du.


Med hilsen
Truls Eskelund
Coach og veileder.