FINN PULSEN OG KJENN DENS BETYDNING: Pulsen måles i arterier som videreformidler hjertets kontraksjoner. Dersom du ikke har pulsklokke så kan du måle denne manuelt. Du finner pulsen best i halsgropen /håndbaken ved å føle deg fram med pekefingeren (ikke tommelen).

 

 

 

   
 
 

Pulsen måles i arterier som videreformidler hjertets kontraksjoner. Dersom du ikke har pulsklokke så kan du måle denne manuelt. Du finner pulsen best i halsgropen /håndbaken ved å føle deg fram med pekefingeren (ikke tommelen).

 

 

 

Tell antall slag og ta tiden i 15 sekunder. Tallet du får etter 15 sekunder ganger du med 4 for å få antall slag per minutt. Alternativt kan du ta tiden i 30 sekunder og gange med to eller telle antall pulsslag i løpet av et helt minutt. Forskjellen mellom disse prosedyrene er at om du teller et slag feil ved 15 sekunders målingen så får du 4 slag feil ved utregningen. Og det er fort gjort å bomme på noen slag dersom du har høy puls. I tillegg kan pulsen avta ganske raskt i løpet av et minutt og usikkerheten kan derfor være forholdsvis stor.

 

 

 

Bruk av pulsklokke gir mer nøyaktige verdier enn manuelle målinger og vil umiddelbart vise en verdi når du starter målingene. Dette er ikke helt nøyaktig siden klokka ikke har målt i et minutt slik at klokka også baserer seg på utregninger. Dette måleintervallet kan man justere selv på de fleste klokker, men det er ikke nødvendig. Kroppen bruker ca 3 minutter på å tilpasse seg en ny belastning slik at det kan være smart ha på seg klokka noen minutter før du registrerer/sjekker pulsen for å få mer nøyaktige målinger.

 

 

 

I tillegg er det viktig å være klar over at hjerte, lunger og muskulatur bruker ca 3-5 minutter på å tilpasse seg en ny belastning (for eksempel 10 km/t på tredemølle) slik at du ikke bør måle puls før etter 3-4 minutter på en fast belastning. Dette illustrerer også viktigheten av god oppvarming, nemlig at kroppen bruker tid på å tilpasse seg endringer i aktivitetsnivå.

 

 

 

For de som sykler og måler puls under en slik aktivitet, så vil sittestillingen påvirke målingene. Det å sitte rett opp og ned på sykkelen gir andre verdier enn når man ligger fremover på styret. Dette henger sammen med formelen nevnt over, hvor du da endrer hjertets slagvolum og pulsen dermed justerer seg etter dette. Anbefalingene sier derfor at du bør basere deg på flere målinger i løpet av en to tre minutter for å fastslå puls siden verdiene kan hoppe litt opp og ned.