SPØRSMÅL & SVAR: Hvordan komme i gang med trimming? Jeg er overvektig og helt ute av form.

   
GÅING ER GLIMRENDE TRENING: Gåingen kan i
begynnelsen foregå i det flate lavlandet. Etterhvert
som formen bedrer seg, kan man begynne å gå i
terreng, skog og mark og fjell.
 

Spørsmål:
Jeg er en mann på 39 år. Høyden min er 185 og jeg veier 125+. Selvsagt er formen elendig . Jeg lurer på hvordan jeg kan begynne å trimme. I min alder (hmmm) tenker man jo litt på hjertesykdommer osv. Har aldri hatt sansen for helsestudio fordi jeg tenker at alle der er så vellykket og veltrimmet fra før. Men jeg har naturen rett utenfor stuedøra. Har også en gammel sykkel som får klare seg ennå.

Svar:
Det første du kan og kanskje bør gjøre, er å få deg en legesjekk slik at du med sikkerhet vet at du trygt kan gå i gang med trening og vektreduksjon. Så fort dette er klarert, bør du starte med en av de aller beste treningsformene som finnes: Gåing.

Kroppen er bygd for å gå, og med denne treningsformen vil du bruke nær sagt hele kroppen helt hensiktsmessig i forhold til tåleevne og konstruksjon.

   
GÅING BYGGER NATURLIG OPP TIL JOGGING: Med
gåtrening som kommer opp i 1-2 timer per dag,
vil det kunne passe fint å legge om
treningsmengden til jogging. Man må da gå ned
på et langt lavere antall treningstimer per uke.
Man kan godt beholde noe av gåtreningen.
 

Siden du har noen ekstra kilo med deg, så vil faktisk dette bety at du bærer med deg en betydelig ballast, noe som gjør gåtreningen enda mer effektiv. På denne måten utnytter du faktisk din overvekt i treningssammenhengen.

Du kan drive gåtreningen med 1-2 økter på 20-30 minutter i startfasen, for deretter å utvide ukentlig til du daglig går en times tid. På dette tidspunktet begynner du å redusere matinntaket ditt noe. En svak sultfølelse indikerer at kroppen tar i bruk sine fettreserver. Eller du kan benytte slankeopplegget PLUSS: Det innebærer slanking uten sult, og vil såldes ikke føre til at forbrenningen din går ned. Uansett hva slags slankeopplegg du velger å bruke: La så tiden arbeide, og kiloene vil gradvis forsvinne.

Etterhvert kan du nå starte opp med svært rolig jogging, hvis du vil. Her vil de daglige gåturene ha forberedt kroppens muskler og ledd på denne hardere treningsformen, og du vil med en myk og fin oppstart kunne oppleve en fin progresjon i treningen din. Joggingen vil bety at du forbrenner mange kalorier under treningen, men også faktisk i opptil flere timer etterpå også, for treningen “girer” opp forbrenningen i muligens lenger enn 7-8 timer etter at treningen har stoppet.

   
NORDIC WALKING: Gåtrening med staver.
Dette gir en noe større bruk av overkroppen,
og da særlig armene.
 

Husk bare på at et større kaloriforbruk vil gi økt matlyst og sult, så du må passe på at du ikke begynner å spise mer. Fasthold eller reduser matinntaket ditt for å oppnå slankeeffekt.

Ta i bruk et slankeprogram. Det vil hjelpe deg å fastholde planen din, skjerpe motivasjonen og gjøre at du følger med på utviklingen. Slike programmer kan du bestille på trim.no. Her finner du også slankeopplegget PLUSS, om det kunne være av interesse. Det bygger på at man vekselsvis har lagringsperioder og reduksjonsperioder av kalorier.