SPØRSMÅL & SVAR: I “harnisk” over at melk, brød og poteter er bra og sunn mat. trim.no svarer etter beste evne.

Spørsmål:
Jeg sitter her og leser ditt svar til en person som prøver å legge om kostholdet sitt til det bedre og gå ned i vekt der du som ekspert svarer at melk, brød og poteter er bra?!?


Hvor henter du fakta fra? Det er jo stikk i strid med alt av nyere ernæringsforskning og sunn fornuft!!


Håper du kan svare meg seriøst på om du mener veien til et friskere og sunnere norge er sammen med brød, melk og poteter!?












POTETER ER KNALLBRA MAT: Dette er basis-
kost vi gjennom århundrer har berget liv og
helse med.
Svar:
Melk brød og poteter er meget bra mat. Jeg anbefaler dette som noe av det sunneste du kan spise. Å gå ned i vekt ved å endre kostsammensetningen er ikke noe alternativ. Spiser du mer proteiner, kan du spise litt mer kalorier uten at du legger på deg.


Du går ikke ned i vekt fordi du spiser mindre karbohydrater, du går ned i vekt når du spiser færre kalorier enn kroppen forbrenner. Melk, brød og poteter har livnært norsk befolkning lenge før du og jeg var påtenkt. Dette er naturens basisernæring som holder folk friske og intakte.


Melk og brød danner sammen et perfekt aminogram, du får i deg alle aminosyrene (slik som du får i egg). Drikker du lettmelk, spiser sunt brød, og poteter, så har du fettfattig kost som er proppet med ernæringsriktig sunn og god mat. Bedre kan det ikke bli.












DRIKK MELK MED GOD SAMVITTIGHET: Eller med
andre ord: Stol på Tine.
Nordmenn legger i disse dager om kosten i retning av mer proteiner, får å få tøyet spise-mest-mulig-taktikken enda litt lenger, så langt som det går. Og så trener vi litt, og får enda større matlyst, og spiser enda mer.


Du kan kutte ut alle karbohydratene dine, og jeg anbefaler det ikke, og likevel kan du med alt pålegget i kjøleskapet ditt likevel ikke spise mer enn maks. 25% mer enn ellers likevel. En nordmann som spiser et par tusen kalorier for dagen, kan med kun pålegg uten skiven og melken, kunne innta maks. 400-500 kalorier mer i døgnet og forbli på samme vekten.


Problemet er bare at en diett høy på protein er ikke bare mye dyerere, den tendenserer også til å inneholde mer fett enn karbokost. Så her må det kompenseres for å holde kaloritallet nede, ellers ender du opp med liten matmengde igjen, der alt er proppet med fett (og det er i fettet den gode og fyldige smaken befinner seg). Proteinkost uten fett, tja, tørrfisk er et glimrende alternativ, bare husk å vaske ut saltet.


Skal du ned i vekt, er det kun 1 ting som gjelder, og det er kun denne ene tingen som virker:


Du må innta færre kalorier enn du forbrenner.


Deretter må du gjerne begynne å trene, da øker kaloriforbruket ditt. Sulten øker, matlysten øker, kaloribehovet ditt øker. Hvis du ikke disiplinerer deg og holder tilbake på maten, så spiser du, og du blir værende på samme kroppsvekten.












Melk, brød og poteter er god mat. Det man bør styre unna, er tomme kalorier som bare er proppet med fett, sukker og salt. Disse tre sistnevnte er livsnødvendige, og folk i uland dør på grunn av mangel av dem. Men i velstandsland som hos oss, der er flisa snudd og de samme livsnødvendighetene blir livstruende pga. fråtsingens overflod.


En sulten bjørn spiser hva som helst. Hvis du ser noen sånne natur/dyrefilmer fra Alaska, så kan du se disse elvene som nærmest koker over med laks. Sultne bjørner trer til, og de spiser fisken med hud og spor, til å begynne med. Etterhvert mettes de og med fortsatt overflod av mat, hva gjør de? De begynner å fråtse. De tar laksen og biter ut kun invollene (der er det mest smak og godsaker). Resten av laksen slenger de fra seg. Følelsesmessig, basalinstinkt og fysiologisk: Vi er ikke så forskjellige, vi har to bein mindre og flere tommeltotter.