Musesyken blir du kvitt slik

0
255

Smerter i underarmene, fingre og håndledd er typiske plager blant kontorarbeidende mennesker. Mange sliter med problemene unødvendig lenge. Du kan bli frisk ganske så lett!






Grunn til å bli redd for mus?


Så mye som opp under 200.000 nordmenn kan ha belastningslidelsen kalt musesyke. Det er trolig den hyppigste belastningsskaden som opptrer i forhold til kontorarbeid. Dette er naturlig da det er fingrene og hendene som i stor utstrekning arbeider hele dagen på tastaturet. Der stress er et problem i tillegg, finner man også problemer med nakke og skuldre som gjerne ender oppheiste, sammenknytte og ute av stand til å slappe av.














Når skaden er der, så kan
aktiviteter som å holde et
kaffekrus eller pusse tenner,
bli vondt og overbelastende.

Hva skyldes smertene i underarmene?


Svaret er alltid det samme: For mye belastning. Man hører gjerne ofte snakk om monotont arbeid, lite variasjon osv. Men dette er bare noen av faktorene som gjør disse belastningsskadene mer sannsynlige. Sluttstykket er for mye belastning.











Så lenge arbeidsmengden ligger innenfor det vante eller det kroppen rekker å tilpasse seg, så gjør ensidig og monotont arbeid ingenting for musklene. Så lenge du jobber innenfor det vante, forekommer det ingen skader eller slitasje på vevet samme så ensidig bevegelsene måtte være.



Flere faktorer som kan virke forsterkende på belastningen


For mye belastning kan være sluttsummen av økning av antall arbeidstimer, men den økende belastningen kan også være resultatet av at du begynner å jobbe fortere og anstrenge fingermusklene og håndleddene dine mer enn tidligere. Manglende hvile, søvnvansker, stress og svikt i kostholdet, er andre faktorer som vil gjøre at det samme vante arbeidet du utfører, plutselig innvirker på kroppen som tyngre. Sykdom er en versting. Virussykdommer svekker kroppen og tapper musklene for overskudd. Ved sykdom og i den første perioden etter sykdom, så er kroppen svært sårbar og en har meget lett for å pådra seg belastningslidelser i en slik periode.














BEIN ER EN TYPE BINDEVEV:Maner enigeom at beinbrudd må
få ro og fredfor å gro. Belastningsskader som musesyken er
også skader i bindevev. Det er den samme oppskriften som
gjelder: Ro og hvile, avlastning inntil smertene er borte.

Hvorfor blir jeg ikke bra igjen?


For at smertene skal forsvinne, er kroppen avhengig av å få nok hvile og ro, slik at vevsrepareringen får fullført sin legende operasjon. Den daglige aktiviteten din med innhold av smerte eller tett opp under smerte, setter hver dag en stopper for vevets innhenting og forsterking. Aktiviteten som utføres innenfor den perioden da armene skulle vært i ro for å hvile ut, vedlikeholder skadene og sørger for at de vedvarer og ikke blir friske igjen. Musesyken blir en kronisk smertetilstand.



Ta smertene på alvor med det samme
Midt i arbeidet du bare må gjøre. Riktig. De fleste kjører på videre uten tid der og










BANDASJER: Hurtiggips som du tar
hånd om selv. Hjelper deg til å
huske og klare å holde skade-
området i ro.
da til å stoppe. Det strider mot menneskelig instinkt å avbryte et arbeide før det er ferdig. Så da ble du verre, og der er du nå. Nok om det. Du skulle ha stoppet. Men det betyr bare at det blir litt mer trening før du helt fin igjen. Så smil. Du er snart bra igjen.



Slik gjør du det for å bli helt bra igjen, og på raskest mulig tid


Du må avlaste underarmen slik at senene, muskelfestene, musklene, det skadde og smertefulle bindevevet, får helt fullstendig ro og hvile. Dette gjør du slik: Du kan bruke en støtteskinne, eller du kan bruke en stiv og hard linjal som støtteskinne. Denne legger du langs undersiden av underarmen din, slik at linjalenden går forbi hele håndflaten og støter mot innerste del av der fingrene går over i håndflaten. Så bruker du en passende bandasje og ruller rundt helt fra nesten bak med albuen og fremover til håndflaten.













FANCY STUFF: Det finnes spesialprodukter innen støttebandasjer og avstivinger,
men det er inegn grunn til at det skal koste deg en krone å bli frisk. De fleste har alt de trenger hjemme i kjøkkenskuffen. Det viktige er at du får stivet av håndleddet på undersiden og koblet ut all bruk av fingrene.
Som du ser, har du her laget din egen provisoriske hurtiggips. Dette vil hjelpe deg til å klare å holde i ro armen og ikke bruke hånden og fingrene. Om du har trøbbel med å holde helt i ro fingrene, kan du ta et par runder bandasje rundt hånden mens du knytter den. Da kan du ikke bruke fingrene samme hvor mye du glemmer deg. Dette er et passende tidspunkt til å se på hånden og oppfatte alvoret av belastningsskaden du har.



Å takke nei til å holde i ro og gjøre som her anbefalt, er som å ha brukket beinet, men høflig takke nei til gips. – Beklager, nei jeg har dessverre ikke tid til





















Legen:
– Du har brudd på hjerneskallen,
brukket håndledd på to steder,
leverskade og nyresvikt, samt
stuet fot ogframtennene slått ut.


Pasienten:
Jegmå utskrives nå. Jegskal på
fest.Og jeg skal delta i New York
maraton til helgen.

å holde i ro beinbruddet. Jeg skal på fjellet. Situasjonen er absurd. Det er så etablert med gips og hvile ved beinbrudd. Det er derfor alle som regel er friske et par måneder etterpå. Har du hørt om så mange som lider av kroniske underarmsbrudd? Belastningsskader i underarmene som med hvile blir friske igjen i løpet av 1-2 uker, kan for mange vedvare i flere år og føre til invaliditet og bortfall fra yrke og arbeidsliv.



En og en arm


Når du kun tar den ene armen, så har du den andre fri til å jobbe med. Men gå ikke i fella der du begynner å jobbe dobbelt så mye med hånden du har ledig. Det går ikke. Da blir den hånden skikkelig overbelastet. Du er nødt til å halvere arbeidsmengden din, slik at den ledige hånden fortsatt jobber på samme nivå som før.



Hvor lenge skal jeg hvile?


Underarmen må bli helt smertefri. Det må ikke være noen symptomer på smerte tilbake i skadestedet. Tiden det tar å hvile bort smertene, er avhengig av hvor alvorlig vevsskaden er i underarmen din. De fleste trenger 5-8 dager før de ikke lenger kan kjenne noe. Mer dyptsittende smerter kan strekke seg utover fjorten dager. Full senebetennelse (du våkner av smertene om natta), trenger rundt en måned hvile før alle smertene er borte.













TASTATUR MED SVING PÅ: Tanken er at hendene
dine skal jobbe i en mer riktig stilling. Men blir
det for mye arbeid, så dukker smertene opp her
også. Passe arbeidsmengde går langt foran
riktig arbeidsstilling. Det du er vant med, det
tåler du.
Etter at alle smerter er borte, må du fortsette hvilen, for overskuddet i skadestedet begynner først å bygge seg opp i det du er smertefri. Det tar syv døgn for bindevevet å bygge opp overskuddet, og først når denne prosessen er fullendt etter syv døgn med fullstendig hvile, først da er museskaden din borte vekk. Nå kan og må belastning påbegynnes, og nå vil vevet svare på belastningen med å bli sterkere og mer utholdende.



På dette tidspunktet skifter du bandasjen over til den andre hånden din og påbegynner den samme hvilen på denne armen. Dermed får du en perfekt vekselvis hvile og belastningsmetode som enkelt medfører at smerteproblemene løser seg opp, du blir frisk igjen, og fingrene dine blir sterkere, mer utholdende, og problemene forsvinner.



Skrev romanlengde mens musesyken forsvant


Undertegnede skrev en hel roman mens musesyken forsvant fra underarmene. Hvordan? Jo ved å feste en penn til linjalen slik at pennen ble stående helt inne mellom pekefinger og langfinger. Pennen ble teipet og bandasjert fast. Pennen












ENKLE STEG I RIKTIG RETNING: Det er såre
enkelt å skrive med ett og ett trykk med en
fastbandasjert penn. Det finnes folk som
skriver bøker med beina.


ble da som en stiv finger som kunne brukes til å trykke ned en og en tast på tastaturet. Håndleddet hvilte mot den fastbandasjerte stive linjalen, og hånden ble holdt lukket og helt avslappet. All muskelbruk blir ved denne metoden overført til overarmens bicepsmuskel. Sakte gikk det, men en hel roman ble forfattet kun med denne en og en-tasts-trykk-metoden, vekselsvis høyre og venstre hånd. Senebetennelse i begge underarmene gikk vekk og ble bra underveis. Således er det faktisk mulig å fortsette skrivearbeid på datamaskinen samtidig som man kvitter seg med musesyken.



For mer utfyllende stoff om behandling av belastningsskader, se avdelingen Programmer og hefter www.trim.no. Der kan du bestille heftet Belastningsskader og få det sporenstreks tilsendt på epost. Anbefales!