Vil musikk kunne påvirke motiasjonen når vi trener?


Man skal ikke undervurdere musikk som inspirasjon og motivasjon under treningsøkten. Nyere forskning indikerer at dersom du lytter til musikk mens du trener vil dette ha positiv innvirkning på ytelse og motivasjon. Forskning viser at de som lytter til musikk med en bestemt beat under trening er i stand til å yte 20% mer.


Dr. Costas Karageorghis, lege og professor i idrettsspsykologi ved universitetet i Brunel, har i over 20 år forsket på effekten av musikk, psyke og fysiske prestasjoner. I en studie lot de forsøkspersonene (30 deltakere) løpe på tredemølle til utvalgt musikk. Vitenskapelige kriterier ble brukt ved utvelgelse av musikk. Forsøkspersonene i denne studien økte sin utholdenhet med 15 prosent.


Dr. Robert T. Herdegen og Jonathan D. Meeks ved Hampden-Sydney College i Virginia støtter teorien om at musikk har positiv effekt på fysisk prestasjon. Forskerne testet 12 mannlige universitetsstudenter. Forsøkspersonene syklet så langt og fort de kunne på 10 minutter, en dag med musikk, en annen dag med statisk støy og en tredje dag i stillhet. Forskerene kunne konkludere med at studentene syklet 11 prosent lenger når de trente til musikk.


Både Herdegen og Karageorghis mener at effekten av musikk vil være avgjørende under lengre tids fysisk arbeid, og under andre typer fysisk aktivitet. Man kan bli mer utholdende og oppstemte av å høre musikk under treningen. Dette kan skyldes at musikken distraherer folk fra treningen, slitet og smertene. Musikk virker motiverende og får deg til å glemme at du er trøtt og sliten.

Rytme og tempo.


Å velge effektiv treningsmusikk handler om vitenskap, sier Karageorghis. Professoren har utviklet et spørreskjema som kartlegger hvordan musikk motiverer oss. Skjemaet rangerer en rekke motivasjonskvaliteter musikk kan ha i idrettssammenheng, og er testet ut på ulike mennesker i løpet av to tiår. Sangens tempo er avgjørende element i gode treningslåter. BPM (beats per minutt, forklares ofte som rytme/puls i sangen) bør ligge på 120-140 BPM. Det er samspillet mellom rytmen og bevegelsene som effektiviserer treningsøkten. Å koble høytempo- eller lavtempo-musikk til ulike deler av treningsprogrammet kan være veldig effektivt for å maksimere treningsprestasjonen, sier Karageorghis. Professoren har brukt denne metoden med en gruppe atleter i en hard ukentlig sirkeltrening, og resultatet var 18 prosents forbedring i utholdenhet.



Konklusjon:


Ekspertene har talt. De som hører musikk mens de trener eller bedriver fysisk aktivitet orker mer trening og føler seg mindre slitne. Dersom vi hører på ”riktig” musikk blir treningsøkten mer effektiv. Det er et viktig poeng at musikalsk preferanse er veldig personlig. Derfor skal man være forsiktig med å komme med forslag til hvilken type/kategori musikk som ”driver en”. Når du skal legge inn treningsmusikk på din iPod bør du velge blant dine favoritter. La musikken ha riktig BPM i forhold til intensitet på treningen. Ved intensiv trening bør du velge musikk med mye trøkk og energi slik at du blir motivert til å ta ut det lille ekstra. Gå for gull!


Forskningsresultatene er publisert i Journal of Sport & Exercise Psychology.