NY ENERGI! Motivasjonen rett til værs!

0
157

BUCKLE UP! Mangler du inspirasjon og glød? Her kommer et friskt innspill til løftet du trenger! Du trenger motivasjon!

Tenk positivt!

Dette er grunnlaget for all trivsel, glede og gode følelser. Begynn å fokuser på det positive, se det positive og la det positive gjennomtrenge alle dine tanker, handlinger og ja, hele ditt levesett. Det har du hørt før ja. Men det hjelper ikke å ”vite om det”. Du må oversette denne kunnskapen til det virkelige liv og din hverdag. Husk at det er de samme tingene som skjer i både pessimisters liv og de som er positive. Forskjellen ligger i hvordan de tolker og tenker det som skjer og skal skje.

Å tenke positivt er noe som kan læres og forbedres

Ved å bevisst søke og prøve hele tiden å forandre din tankegang, så går du inn i en omlæringsprosess. Etter hvert vil du bli flinkere til å tenke positivt, og etter en tid vil dette i større og større grad gå av seg selv. En mann jeg satt og snakket med, satt og kritiserte en bekjent av seg. Han kom på det ene etter det andre som var negativt med vedkommende. Ja, det var nesten ikke til å tro hvor ille alt hos denne personen var. Siden dette kom i rask rekkefølge etter at både staten, kirken og lokalsamfunnet hadde fått sitt pass påskrevet, så skjønte jeg at kritikken bare var hans negative tanker og indre forestillinger som fikk utløp. Det var i alle fall det som var grunnlaget for at alt og alle måtte kritiseres.

Jeg sa så i en mildere ordlydog positiv tilnærmelse, at noe godt måtte det da være i denne personen som min samtalepartner snakket om. Og straks var påminnelsen satt.For vedkommende varenig, det var da også positive innslag, og så begynte vi å fokusere på det som var positivt hos vedkommende. Fem minutter senere var den ”kritikkverdige” hovedpersonen i min venns negative historier, blitt en egentlig hyggelig fyr som gjorde så godt han kunne. Ikke bare det, min venn var kommet i godt humør. Han smilte og lo, og spratt opp og sprudlet ut på kjøkkenet hvor han satte i gang med å lage vafler.

Historien er overfladisk, men den bringer et enkelt bilde på hvordan selv en liten positiv spire kan få både tankegangen din og humøret ditt rett over i det gode. Dette gode humøret og gleden skapte motivasjon for min venn, og her ble altså inspirasjonens frukt vafler. Motivasjonen kunne like gjerne bygd opp til å hente fram joggeskoene og/eller sette i gang med den slankingen du så lenge har gått å tenkt på at du har lyst til å få gjort, men som du kanskje ikke har hatt verken humøret eller gløden til å påbegynne.

Tenk på hva din målsetning vil gjøre

En viktig del av positiv tenking overfor målsetninger som ikke kan oppnås der og da, men som ligger et stykke inn i framtiden, er å tenke på hva målsetningene innebærer. På den måten realiserer du glede akkurat nå. Se for deg at du er kommet i kjempegod form og suser av gårde på trening lett som bare det. Du har fått struttende muskler, føler deg vel og god, og alt fungerer kjempefint. Du har gått ned de kiloene du kanskje har for mye, og du er blitt så slank og fin slik du har lyst til. Disse målene ligger kun og venter! Du vil nå dem ved å sette i gang og holde på! Ved å tenke på gleden din og at målsetningene er nådd, så bygger du opp motivasjonen din til å sette i gang.

Sett i gang rolig

Hvis du setter inn en stormoffensiv som ikke ligner grisen, så sliter du deg dyktig ut. Og det er alt. Du står igjen med null overskudd og helt på bånn uten annet resultat enn tanken om at ”dette skulle jeg aldri begynt på”. Det er den klassiske nybegynnerfellen som rommer mye ”start-område-iver”. En mosjonistdeltaker på sykkeløpet Trondheim – Oslo, forsvant ut fra start som Supermann på ti-gir. Resten av startfeltet så bare prikken av fantomet forsvinne i horisonten som en virvelvind. Tre-fire mil senere passerte hele feltet mannen der han lå på nedsiden av veien og skrek etter luft. De fleste som hadde lagt opp løpet sitt på en moderat linje og i forhold til formen sin, de kom i mål etter over førti mil på sykkelen. Vår venn Supermann ble kjørt hjem. Start rolig. Løpet varer en stund.

Med en rolig start så skal du tenke på å ikke slite, men trene og/eller slanke deg i rolig og pent tempo. Det tar et par uker å tillegge seg nye rutiner og bli vant med dem. Da har du fått en ny vane som stadig styrer seg selv lettere. Vanen vil føre deg sikkert mot målene dine. Når du finner ut at du på moderat måte og faktisk behaglig og bekvemt, kan slanke deg uten at du nesten tenker over det, når vanen er inne, så vil du oppdage at det er lett å slanke seg. Bare la tiden arbeide. Slik er det også med trening. Når du har kommet i gang med en liten, lett rutine som slett ikke er vond og slitsom, så vil du oppdage at du gleder deg til treningen og at du har en lyst som blir større i stedet for mindre. Trening og slanking kan bli en livsstil som bygger deg opp, gleder deg og som medfører en positiv hverdag!

«Bli så gla og positiv og overdådig smilende at du får diagnose på det! Hvis det finnes positive hjerteinfarkt, så må de komme av å le seg ihjel. Du blir så gla at du gapskratter bare du får tenkt deg om.

Kjell, you ain`t going to hell.»