Nyttårsforsette om sunn livsstil og gå ned i vekt?

0
341

Overvekt og fedme er et stadig økende problem i Norge, og det å gå ned i vekt er slettes ikke enkelt. Kroppene våre er skapt av evolusjonen til å lagre all energien den kan, slik at vi kan fungere selv i tider med få ressurser. I den vestlige verden i dag er gjerne ikke sult det største problemet vi har, i tillegg til at kroppsidealene våre gjerne favoriserer slanke kropper. Kosthold og trening er nøkkelen til å nå drømmevekten sin, og i tillegg kan kosttilskudd som naturlige slankepiller også være til god hjelp.

Overvekt og fedme i Norge

Statistikker viser at overvekt og fedme har økt i Norge siden 1980-tallet, og i dag faller 1 av 5 voksne nordmenn innenfor fedmekategorien. Både overvekt og fedme øker risikoen for en rekke sykdommer og plager, deriblant diabetes og hjerte- og karsykdommer. Vi måler kroppsvekt med kroppsmasseindeks (KMI) som er et forholdstall mellom et individs høyde og vekt. Med denne metoden kan vi klassifisere vi i forhold til hverandre, og vi skiller mellom kategoriene undervektig, normalvektig, og overvektig, i tillegg til å ha tre grader av fedme. KMI er kun veiledende, da det kan være forskjeller mellom mennesker, som for eksempel de med mye muskelmasse. 

Kosttilskudd som gjør det lettere å gå ned i vekt

Det finnes en rekke kosttilskudd på markedet som kan i større eller mindre grad bidra til at man når sine vekttapsmål. Disse kan gjerne deles inn i følgende kategorier:

Appettittdempere. Her påvirkes kommunikasjonen mellom fordøyelsessystemet og hjernen, slik at hjernen gjerne får signaler om at kroppen har fått nok mat. Man føler seg altså mett selv om man har spist mindre enn man normalt sett ville gjort. Et eksempel på et slikt tilskudd er Garcinia Cambogia kapsler, som inneholder ekstrakt fra garcinia-frukt, som er kjent for å være appetittdempende.  

Fett- og karboblokkere. Disse tilskuddene tar til seg fett eller karbohydrater i magesekken, slik at de ikke tas opp av kroppen, men heller transporteres ut. Dermed blir kaloriinntaket mindre og man lagrer mindre energi i form av fett.  

Fettforbrennende og forbrenningsfremmende tilskudd. Disse tilskuddene kan virke på ulike måter avhengig av ingredienser, men generelt sett fungere de ved å påvirke prosessene i kroppen hvor energi forbrennes, eller hvor fett omgjøres til energi. 

Ned i vekt med kostholdsendringer

Kosthold og kalorimengder er sentralt for den som vil ned i vekt. Det sunt og balansert kosthold består av næringsrike matsorter, og ikke for mange ‘tomme’ kalorier i form av fet mat, fastfood og mye sukker. Det er viktig å få en betydelig andel av karbohydratene i kosten i form av komplekse karbohydrater. Dette er karbohydrater som har en mer komplisert kjemisk struktur, og som kroppen ikke bryter ned så raskt som for eksempel raffinert sukker. Matvarer som inneholder komplekse karbohydrater kan være grove kornprodukter, grønnsaker, søtpoteter, brun ris og noen frukttyper som epler eller pærer. Det er også viktig å innta nok proteiner, i tillegg til sunne fettsyrer – såkalte umettede fettsyrer. Disse finner man i fet fisk, nøtter, avokado og ulike typer frø. Andre sunne matsorter som tilfører vitaminer og mineraler er ulike former for frukt og grønnsaker, i tillegg til linser, bønner, egg og soyaprodukter.

Det finnes altså en rekke muligheter for den som ønsker å oppnå idealvekten sin, og selv om et sunt og variert kosthold alltid er det beste, finnes det også ulike kosttilskudd som også kan bidra til dette. 

For mer informasjon og en oversikt over alle våre naturlige og gode produkter, se www.weightworld.no

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here