Optimal frokost: Bli en Duracell kanin på heltid

0
59

For å tape vekt eller fettprosent er regnestykket i bunn og grunn veldig enkelt: Tren mer, spis mindre.

Dette viser seg likevel være svært vanskelig for veldig mange, og med god grunn. Selv om vi vet vi må skjerpe inn kaloriene og få på oss treningstøyet lurer nok mange på om det er noen spesielle endringer som kan gjøres, for å styrke kampen mot kiloene og øke formkurven ytterligere. Når du har fått kontroll over reduksjonen av sukker og fiberløse matvarer, og generelt satt opp andelen protein og fett i kosten, så er det et gyllent og svært velfungerende tips du bør ta med deg.

Frokosten din kan bety mye! Vi trenger ikke gå inn på hva en frokost ikke bør bestå av, men la oss heller se nærmere på hva den bør inneholde. Du har kanskje i en årrekke spist den norske nasjonalfrokosten, og da refererer jeg selvfølgelig til halvgrovt kneipbrød med varierende grad av pålegg. La oss heller prøve å trekke deg litt på utsiden av boksen, gi deg nye synspunkter og en ny løsning på hvordan du kan sette sammen din frokost for bedret fettreduksjon, vektnedgang,  blodsukkerkontroll, økt mental klarhet, økt energi, redusert søtsug og bedret kontroll over matinntaket.

Superfrokost fra steinalderen

Hva består så denne ”mirakel” frokosten av? Jo, kjøtt og nøtter. Thats it, kjøtt og nøtter. Si farvel til den tørre brødskiva med brunost og si velkommen til ytrefilet med valnøtter!

Du kan jo spørre: ”Hvordan skal jeg klare å spise kjøtt til frokost”? Vel, det får være opp til deg. Jeg kan gi deg grunnlaget til hvorfor du bør vurdere dette tiltaket, så får selve gjennomføringen gis deg selv. Foruten at frokosten består av proteiner og fett, som er nødvendig og kanskje avgjørende for god kroppssammensetning, vil en slik type frokost gi deg overskudd, økt energi og bedret fokuseringsevne i regi av blodsukkerkontroll og økt utslipp av gitte positive neurotransmittere (stoffer som fungerer som ”budbringere” i kroppen; dopamin og acetylkolin).

Det er ikke en fasit her, selv om nøtter og kjøtt er listet opp. Kunsten er strengt tatt å eliminere sukker og karbohydrat i stor grad iht frokosten. Det betyr at om du ikke vil spise kjøtt, så kan du ta egg som en god erstatter. Er du allergisk for nøtter, vil avocado eller bær fungere ypperlig.

Vil denne type frokost fungere for alle?

Om du har en vanlig jobb og trener regelmessig vil du etter all sannsynlighet dra fordeler av en slik type frokost. Er du en fulltids idrettsutøver vil det kunne stilles spørsmål om dette lønner seg eller ikke. Jeg foreslår uansett du gir det ett forsøk.

150-250 gram kjøtt med 10-12 nøtter per frokost. Vel bekomme!

Skrevet av Espen Sand 

Kilder

Leidy, J. Reki, E. The addition of a protein-rich breakfast and its effects on acute control and food intake in ”breakfast-skipping” Adolescents. International journal of obesity. 2010. 34, 1125-1133.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here