Det er mange som ikke orker tanken på å veie all maten de skal spise og telle kaloriene.

Det er mange som ikke orker tanken på å veie all maten de skal spise og telle kaloriene. Det er en måte å slippe unna på. Men det er sinnsykt viktig å spise riktig for å få gode resultater.



I løpet av ett år vil hver eneste celle i kroppen din akkurat nå, være borte. Det er nemlig slik at kroppen din blir skapt på nytt hvert eneste år. Huden din, musklene dine og organene dine blir stadig nedbrutt for å bli bygd opp igjen. Dette skjer faktisk akkurat NÅ. Hele tiden. Hvor fort denne prosessen foregår er avhengig av alderen din. I 25 års-alderen går kroppen over i en oppbygningsprosess hvor nedbrytingen går fortere enn oppbygningen. Alt levende fungerer slik. En blomst slutter og vokse etterhvert og visner. Men vi kan i motsetning til blomsten gjøre noe med denne prosessen. Vi må nemlig ikke miste musklene, legge på oss, føle oss trette og overgi oss alderdommen. Vi kan hvis vi vil, men vi kan styre prosessen bare ved hjelp av mat og trening.


Du blir hva du spiser!
Det er maten som bygger opp kroppen og cellene våre. Det er derfor det er spesielt viktig hva du spiser. Bra kosthold er like viktig som treningsteknikkene du anvender. Med en gang du trener intensivt, må du også spise riktig. Kroppen må konstant ha det den trenger for å gjenskape seg selv.


Hvordan slippe å veie og telle?


Hvis du velger sunne kilder som fjærkre, eggehvite, biff, fisk, havregryn, ris, poteter, pasta, grønnsaker og frukt, ja, alt som kommer direkte fra naturen, så kan du ikke feile. Sauser, smør og masse fett er selvfølgelig fy fy. Spis så rent du kan 5-6 ganger om dagen. Spis en porsjon karbohydrater, en porsjon protein og grønnsaker til hvert måltid. Ikke spis deg stappmett. Små porsjoner er nøkkelen. Karbohydratene skal du ikke ha for mye av. Jeg vil anbefale 30g-50g ris, havregryn eller pasta eller 1-2 poteter. Dette avhenger av størrelsen din. Protein tar du i størrelse med håndflaten din. 100-300g kylling for eksempel (avhengig av størrelsen din). Når det gjelder frukt så er en til to frukter et karbohydrat-måltid. Grønnsaker bør dekke 1/3 av tallerkenen.


Om du skulle stangnere eller ikke få fremgang


Skulle du ikke få bedre resultater etterhvert på fettprosenten, så er det bare å kutte litt på karbohydratene. Du kan eventuelt kutte karbohydratene helt ut på kvelden. På kvelden lagrer kroppen mer fett, fordi forbrenningen går litt ned etter en lang dag. Det viktigste er at du får i deg karbohydratene på morgenen og etter trening.


Det trenger ikke være så vanskelig. Husk å spise hver 2-3 time. Ikke spis proteiner rett før trening og spis frokosten din etter en morgentrim. Du bør heller ikke spise for mye karbohydrater før leggetid. Proteinene er viktig hele dagen:o)


Lykke til.