Oversikt over de beste kosttilskuddene!

0
147

KOSTTILSKUDDENES TOPP 5: Denne artikkelen tar for seg hvilke tilskudd som er best i kategoriene muskelbyggende, fettforbrennende og for utholdenhet.

   
 
 

Så lenge menneskene har holdt på med idrett og konkurranse har vi forsøkt å forberede prestasjoner. Man har i flere tusen år brukt diverse urter (for eksempel ginseng og mahuang), sopper og mystiske oppkok for å øke våre sjanser i konkurranser.

De gamle grekerne brukte ofte store mengder kjøtt i sine konkurranseforberedelser uten at de egentlig viste hvorfor. I dag vet vi at kjøtt er en bra kilde for både kreatin og karnitin. Dessuten peker visse studier på at protein kan øke utholdigheten gjennom å minske melkesyre nivåene i musklene. Det var ren empirisk erfarenhet som ga disse kunnskaper. De sofistikerte metoder vi har for å teste et tilskudds effektivitet gir betydelig mer vitenskaplig kunnskap. Med dette er det ikke dermed sagt at de metoder man hadde før, det å prøve ulike varianter, er feil, snarere tvert imot. Ettersom vi alle er forskjellige har du ingen garanti for at det som virker for noen virker like bra for deg. Ønsket om å bli bedre en de andre er der også i dag, kanskje enda mer enn før. Men nå finnes det flere alternativ og vi vet hvilke som er effektive, farlige etc.

   
 
 

Jeg undersøker, så objektivt jeg kan, de vanligste kosttilskuddene på markedet i dag.

Topplisten
Her følger de fem beste tilskuddene i kategoriene muskelbyggende, fettforbrenning og utholdenhet. Med de beste tilskuddene først.

De fem beste tilskuddene for muskelbygging
1. Vektøkningspulver (gainers)
2. Proteinpulver
3. Kreatin
4. Fiskeolje
5. Antioksidanter

De fem beste tilskuddene ved fettforbrenning
1. Diettpulver/proteinpulver
2. Anti katabole preparat (BCAA, OKG etc. ) for å beholde muskelmassen
3. Fiskeolje
4. Vitamin og mineraltilskudd med antioksidanter
5. Hydroxy-citric acid

De fem beste tilskuddene for utholdenhet
1. Karbohydrat drink
2. Antioksidanter
3. Fiskeolje
4. BCAA
5. Proteinpulver