Overtrening – de klassiske symptomene – Del 4

0
458

Overtrening griper inn i hele organismen og kan gi seg til kjenne gjennom en rekke ulike symptomer og forandringer. Forandring i antall hjerteslag per minutt er et av de klassiske symptomene på overtrening.

Overtrening – de klassiske symptomene


Dette er en artikkelserie som tar for seg 8 klassiske symptomer på overtrening.



  • Del 1 – Svette
  • Del 2 – Hodepine
  • Del 3 – Dårlig pump
  • Del 4 – Endringer i hjerterytme
  • Del 5 – Nedsatt prestasjonsnivå og stagnasjon
  • Del 6 – Svekket immunforsvar
  • Del 7 – Psykiske endringer
  • Del 8 – Biokjemiske endringer

DEL 4: FORANDRET PULS/HJERTESLAG PER MINUTT:
Overtrening griper inn i hele organismen og kan gi seg til kjenne gjennom en rekke ulike symptomer og forandringer. Forandring i antall hjerteslag per minutt er et av de klassiske symptomene på overtrening.









Følg med på unormal endring av hjerterytmen


Følg med på hvilepulsen din om morgenen og kvelden og på trening


Dersom du på et fast tidspunkt hver dag noterer hva pulsen din ligger på så kan du få et tidlig forvarsel på mulig overtrening. Dersom pulsen endrer seg med 5 – 10 hjerteslags fravik fra normalen så kan det være en indikasjon på at kroppen din er inne i overtrening.


Forandret puls er som oftest en indikasjon på systemisk overtrening (overbelastning av positiv tilstand i hjerte-blod-lunge kretsløpet). Men høyere puls kan også indikere at det har oppstått overtrening i muskler vi trener hardt.


Eksempel:
Så fort leggene hos en jogger er overtrenet, så oppstår det melkesyre på et betydelig lavere nivå enn normalt. Dersom treningstempoet holdes på det samme nivå, så vil hjertet måtte jobbe hardere enn ellers. Dette vil gi treningspuls som er høyere enn den normalt ville vært ved samme treningsintensitet.


Pulsen om morgenen


Ta hvilepulsen noen få minutter etter at du har våknet. Akkurat i våkningsøyeblikket kan det forekomme noe stress og økt hjerterytme så derfor skal du vente litt. Når du flere morgener etter hverandre har tatt de samme målingene så vet du hva hvilepulsen din er ved uthvilt og trenbar og treningsvillig tilstand. (du må vite at du er uthvilt og ikke overtrent når du gjør pulsmåling for å avdekke eventuell overtrening).


La oss si at du registrerer 60 hjerteslag per minutt hver morgen i uthvilte og treningsklar tilstand. Når systemisk overtrening inntreffer så vil hvilepulsen din plutselig gjøre et hopp opp til 65-75 hjerteslag per minutt. Dette vil da kunne være en indikator på at du er overtrent. Vær obs på at langvarig og mer alvorlig overtrening kan få hjertet til å slå med færre hjerteslag per minutt enn normalt. Fallet kan gjerne være på 5-10 hjerteslag per minutt lavere enn dine normale seksti vi brukte i dette eksempelet.


Pulsen om kvelden


Å ta pulsen om kvelden, i tillegg til om morgenen, gir informasjon om dagens stressnivå etter belastning gjennom trening. Pulsen vil gjerne kunne ligge litt høyere ved leggetid enn om morgenen. Når du har målinger både fra morgen og kveld hver dag så får du en sammenligning som forteller deg noe om utviklingen.


Treningspulsen


Så fort du er overtrent vil plutselig det samme treningstempoet innebære at hjertet øker antall slag med så mye som 20-40 hjerteslag per minutt. Et joggetempo som tidligere ga deg 80-90 i puls, kan plutselig gi deg 130-140 hjerteslag per minutt. Dette kan være en indikator på overtrening.


Husk at puls bare er en av fleree indikatorer som til sammen deg et godt bilde av treningstilstanden.


Vær obs på at pulsen ved framgangsrik trening går ned


Jo bedre trent hjertet ditt er, jo færre slag slår det per minutt. Dette har sammenheng med at hjertemuskelen utvikler seg og får større kraft og volum. Hvert hjerteslag blir mer effektivt og er istand til å sende mer blod og oksygen gjennom kroppen.


Det finneseliteutøvere innen for eksempel maraton som har en hvilepuls helt nede i 28 hjerteslag per minutt. Så ved riktig og framgangsrik trening så vil du over måneder kunne se at hjertet ditt slår færre slag per minutt.


Hvordan skille mellom overtrening og fremgang?


Det kan være vanskelig å skille dyp overtrening og framgangsrik nedgang i puls, men de tre viktigste holdepunktene er da:



  • Å ta til etterretning andre og ulike symptomer som ofte opptrer ved overtrening.
  • At pulsen ved overtrening plutselig og svært brått endrer slagtakt med opptil mange hjerteslag per minutt.
  • Ved senkning som skyldes treningsmessig framgang, så vil reduksjonen av antall hjerteslag per minutt synke svært sakte og pent.

Av John Gunnar Oppheim