Paragliding er en luftig og opplevelserik ekstremsport. Sporten utøves med med stor allsidighet.











Frihet! Du henger i ensom majestet flere km
over bakken. Sola skinner på skyene under
deg. Du finner ei boble med varmluft og
skrur deg videre oppover i høyden. Dette er
store opplevelser som gir en fantastisk god
følelse av å mestre og å være i ett med
elementene.
Airborne!
Paragliding er blitt en utbredt sport over hele Norge. Denne ekstremsporten byr på et rikt mangfold av valgmuligheter. Paraglideren i seg selv er utformet etter fly-ving-prinsippet, og har etterhvert fått svært gode egenskaper for flyving. Vingen kan stige med varmluft eller henge oppe på vind inntil fjellsider, terreng e.l. Piloten kan holde seg i luften i mange timer under gode forhold.


Mye moro!


Paragliding kan utøves på flere måter. Nybegynneren begynner som regel med skliturer der det ikke finnes hverken vind eller termisk oppdrift. Turene med PG begynner som oftest med gåturer opp i fjellet til et passende sted for utflyving. Sånn sett kan paragliding by på både fysisk trening og god mosjon. På fjellet pakkes utstyret ut og klargjøres. Piloten lener seg framover og drar skjermen opp. Dette gjøres gjerne fra et sted hvor terrenget skråer nedover. Så fort skjermen har fått tilstrekkelig hastighet, vil piloten løftes klar av bakken og fly ut.












Baklengsstart:Skjermen må dras opp slik at den
danner en stabil fly-ving før piloten kan fly ut.
Flyging på vind


En sklitur uten løft kan vare ifra noen få minutter til 20-30 minutter, avhengig av hvor høyt opp i fjellheimen man har beveget seg. Paragliding utøves også med såkalt “flyging på heng”. Under denne typen flyging utnyttes utforming av terreng og landskap sammen med vind. Når vinden treffer terreng som skråer oppover, vil vinden bøyes av oppover. På slike steder er det med gunstige vindforhold mulig å henge på vinden. Dette kalles “hangflyging”. Det er ikke uvanlig at denne typen flyging kan foregå i flere timer. Hangflyging er ypperlig for den middels erfarne pilot for å bli vant til skjermkjøring og flyging sammen med andre. Det er nemlig en rekke trafikkregler som må overholdes i luften når du flyr sammen med andre.


Termikk


Etterhvert som pilotene får mer erfaring og lærer seg å kjenne paraglideren og beherske den, er det vanlig å begynne termikkflyging. Dette er flyging hvor man utnytter stigende varmluft. Termikk forekommer når solen varmer opp bakken. Dette resulterer i at bobler med varmluft stiger til værs. Piloten utnytter disse boblene ved å fly inn i dem. Siden en slik varmluftsboble bare har en viss diameter, må piloten “skru” som det heter, dvs. at piloten flyr 360 graders svinger inne i varmluftsboblen. Dette resulterer i at piloten blir værende inne i boblen og blir med den rett til værs.













Foroverstart: Piloten løper opp skjermen og får
fart før skjermen løfter piloten opp i luften.


De beste termikkforholdene er å finne på våren. Da er det fortsatt mye snø på bakken samtidig som solen begynner å få skikkelig tak og varmer mye. Det gir kraftig termikk, noe erfarne piloter gleder seg over, men som nybegynnere skal være forsiktig med å fly i. Kraftig termikk kan nemlig ikke bare føre til raske oppturer, men også raske høydetap dersom man kommer inn i nedadgående kaldluft. I termisk luftaktivitet vil det alltid være luftsøyler som går både opp og ned. Kraftig termikk kan også ruske hardt i skjermen og noen ganger medføre at vingen delvis klapper sammen. Dette er svært sjelden farlig, men kan virke skremmende for relativt ferske piloter.













Paragliding kan også by på tandemturer. Det vil si to
personer i samme skjerm. Dette kan være en fin
måte å prøve paragliding på. En tandemtur med en
instruktør koster rundt 600 kroner.

Distanseflyging


Når pilotene blir mer erfarne, er det vanlig å begynne med distanseflyging. Dette går ut på å komme seg lengst mulig avgårde. Mens en hel del distanseflyging finner sted som rekreasjon og personlige utfordringer, så er også distanseflyging en konkurransegren. Utfordringene ligger i å klare å lese terrenget og prøve å finne løft. Klarer en det, vil en stadig gjenvinne og opparbeide høyde, og dermed kunne bevge seg stadig lenger. I Norge er det foretatt distanseturer på over12,3 mil.
Para-motor


Paragliding utøves også med motor. Piloten har motor med propell på ryggen eller i et såkalt “trike-utstyr”, motoren står da montert fast i et utstyr med hjuloppheng. Denne typen flyging har det vært relativt lite av i Norge, men i senere tid har en viss økning vært å spore. Flygingen foregår helst i rolige og stabile luftforhold, og foregår som et saktegående fly. Når piloten gir gass, vil vingen klatre og vinne høyde.


Rimelig sport












Paragliding er en billig sport. Du har så og si kun en oppstartende engangsinvestering i utstyret ditt. Du kan kjøpe et godt brukt utstyr for 15 – 20.000 kroner. Deretter er flygingen gratis så lenge du gjør dette fra fjell eller flysteder i ditt lokale område.


Det finnes paraglider-klubber over hele Norge, og disse arrangerer kurs for pg-sertefisering. Sertifikatet koster vanligvis mellom3500 – 4500 kroner. En får først et elevbevis, deretter følger en avanserende sertifisering i forhold til pilotens utvikling og økende erfaring.


Det skal nevnes at paragliding er en sosial sport der mange tilslutter seg klubber og er med på forskjellige aktiviteter. En del piloter reiser årlig til utlandet for å fly på ulike steder hvor det er gode forhold for paragliding. Noen eksempler på slike reisemål er Brasil, Mexico og Australia.


Paragliding er en sport som på en glimrende måte kan kombinere friluft, naturopplevelser og spenning i sosiale settinger med reiser og utflukter.


Finn ut om sporten er noe for deg. Ta kontakt med nærmeste klubb og forhør deg om muligheter for å prøve en tandemtur, hva kurs koster osv. Du møter stort sett på veldig hyggelige folk. Dessuten er klubbene alltid interessert i rekruttering av flere flykompiser til miljøet sitt, så du vil ikke føle deg utenfor blant disse menneskene. De vil etterhvert gi dem masse nyttige tips og hjelpe deg til å bli en flink pilot.