Protein bygger muskler!

0
290

DEL I: MUSKELMASSE & STYRKE: Hvor mye protein trenger du? Hva sier forskningen, utøverne, og kan det være risky business å spise mye protein?











Proteindrinker er populære
tilskudd. Folk som trener styrke,
og for å få muskler, har forlengst
oppdaget at proteinrik mat fører
til styrke og muskelmasse.
PROTEiN, kommer av det greske ordet proteios, og betyr det viktigste. Protein er organismens byggestein.




  • Muskler bygges av protein
  • Muskelmasse inneholder 22% protein
  • 72% av musklene er vann

proteiner, tidl. ofte kalt eggehvitestoffer, gruppe av kjemiske forbindelser med høy molekylvekt; finnes i alle levende organismer og er en av forutsetningene for alt liv. Er bygd opp av aminosyrer.Protein danner det kjemiske grunnlaget for livsprosessene. En viktig gruppe er enzymene. Protein bygges opp i cellene etter anvisning fra DNA-molekylene i cellekjernens kromosomer. Rekkefølgen avkodoner (basetripletter) i DNA-molekylet angir en bestemt aminosyre. Et stort antall kodoner i en bestemt rekkefølge angir et stort antall aminosyrer i samme rekkefølge, og med stor hastighet bygges de forskjellige proteinene opp i cellene ved sammenkobling av de angitte aminosyrer; jf. proteinstruktur, jf. RNA. I alle levende organismer foregår det en stadig oppbygning og nedbryting av protein Den nødvendige energien til disse livsprosessene leveres av karbohydrater og fettstoffer. (KiLDE: Caplex)



Når mengden med vann i musklene økes, så øker også musklenes størrelse, og kapasitet eller styrke. Tilskudd som kreatin gir denne effekten, og karbohydrat-lading gir også en væskemessig superkompensasjonseffekt.



Det er viktig å være klar over at de generelle retningslinjer man ser gitt av myndighetene og av helsepersonell, er beregnet på ”vanlige folk”, dvs. mennesker som ikke driver med systematisk styrketrening, kroppsbygging eller andre muskelorienterte idretter. Det er grunn til å tro at trenende har et behov for et større inntak av proteiner enn ikke-trenende. Man vet at trening fører til slitasje og nedbrytning av protein, og en større nedbrytning av protein skulle nødvendigvis kvalifisere til et behov for større inntak av byggemateriale, for ikke å si gjenoppbyggingsmateriale.













KYLLING ER BRA MAT: I hvert fall den
norske. I Utlandet pumper de kjøttet
fullt av saltvann for å få opp vekta
sånn at det blir skikkelig billig. Norsk
kvalitetsjordbruk og kroppsbyggere
trenger hverandre.




  • – Jo mer muskelmasse en person har, jo mer proteiner må til for å vedlikeholde/bygge.

  • – Jo større prosentandel av kroppsvekten som er muskelmasse, jo større må proteininntaket være prosentvis i forhold til myndighetens oppgitte anbefalinger


Nybegynneren


En utrent som starter styrketrening, vil den første måneden øke meget raskt i både styrke og muskelmasse. Startmåneden innebærer også et spesielt stort behov for ekstra mye protein. Behovskurven flater deretter ut. Man ser her en antatt direkte tilknyttet relasjon mellom økning av muskelmasse og behovet for byggematerialer.