ROADRACING KREVER TRENING: Du trodde vel ikke at dramatikken på to hjul ikke krevde trening og atter trening? På sykkelen eller av sykkelen, det er fullt kjør!

Tage Solberg: 31 år, samboer. Født, oppvokst og bor i Lørenskog. Hjemmeside: http://www.solberg-racing.com












Tage har kjørt Roadracing i 9 år og sesongen 2009 markerer 10 års jubileum. Han begynte i klassen Supersport 600 og byttet i 2008 til Superbike 1000. Han ble Norgesmester i Supersport i 2003 og har siden det kjørt i diverse serier i Europa. EM, STCC (Sverige), IDM (Tyskland), ONK (Nederland). To seire i EM-runder og enkelte pallplasser andre steder.

Roadracing er konkurranse med motorsykkel på asfaltbane. I denne videoen har Tage kamera på tanken og filmer kameraten foran seg i noen runder: http://www.youtube.com/watch?v=9IXS3jBxdZU


Hvordan er skaderisikoen i denne sporten og hvordan beskytter dere dere?
-Det er ikke mange skader, men risikoen for alvorlige skader er der alltid. Derfor kjører vi med fullt sikkerhetsutstyr. Hjelm, skinndress, hansker, støvler og selvfølgelig ryggskinne.


Trener dere fallteknikk, eller er det bare noe som “skjer”?
-Det trenes ikke i fallteknikk: Ting skjer alt for fort og voldsomt til at du kan reagere. Men det er allikevel noen ting som er viktig; for eksempel å komme seg ut av banen om du faller eller krasjer. Det er viktig å sørge for at sikkerhets¬utstyret alltid er i orden og det er viktig å ha respekt for det vi driver med og ikke utsette andre for fare.


Hvor mange ganger har du vært skadet og hvor alvorlig?
-Det er blitt mange skader. Men heldigvis ikke så mange alvorlige. Brudd i ankel, brystben, skulder, krageben og en komprimert rygghvirvel. Ingen ting som plager meg nå heldigvis. Kansje bortsett fra en litt stiv ankel å løpe med.
-Her komprimerer Tage ryggvirvelen i 2007:
http://www.youtube.com/watch?v=Sy-vckDrq8c



Er du redd noen ganger?
-Nei.


Hva førte deg til Condis og Anders Aamodt som Personlig trener?
-Jeg har trent i alle år jeg har drevet med aktiv sport. Men jeg trengte hjelp og motivasjon for å ta steget videre. Spesielt etter et nytt krasj i fjor hvor jeg brakk ankelen. Jeg hørte om Anders og private timer. Det har funket veldig bra for meg.


Hvordan karakteriserer du den treningen du driver med hjelp av Anders. Er det en skade rehabilioteringstrening eller er den like mye forebyggende?


-Med Anders trener jeg mest core/kjerne muskulatur. I Roadracing er det viktig med både styrke, smidighet og utholdenhet. I tillegg til timene med Anders løper jeg og driver med andre sporter som sykling, ski, svømming. Jeg prøver å bli sterkere uten å gå opp i vekt. Noe som virker bra med denne typen trening og rett kosthold.


Er kosthold endel av opplegget?
-Ja. Nå får jeg all karbo fra frukt og sørger for å spise proteiner til alle måltider. Det tok litt tid å venne seg til, men jeg trives med kylling, fisk og mye frukt til lunsj for eksempel.


Hva opplever du i forhold til styrketreningen og fremgang?
-Framgangen er bra. Jeg er merkbart sterkere og også noen kilo lettere.


Hvordan ser du på kommende sesong med bakgrunn i treningsopplegget?
-Sesongen blir bra! 🙂 Det skal iallefall ikke stå på formen min!


Hvilke konkurransemål har du satt deg?
-Målet er å ta poeng i alle løp. Dvs topp 15 av de 50 påmeldte i den tyske serien. (www.idm.de) Det blir tøfft, jeg tok en 17. i første løpet, men satser på å klatre utover sesongen.



Hvor mange reisedøgn har du?
-I år blir det ca 50 reisedøgn. Det meste er på sommeren, så det er en utfordring i forhold til trening.


Anders Aamodt, Personlig trener:
Hvordan vurderte du tage sin tilstand?
-Jeg vurderte sånn at her er det masse muliheter så lenge han var klar for hardt kjør med noe smerter i starten pga ny form for trenig av han sine muskler.


Hvordan kom du frem til riktig treningsopplegg?
-Jeg la opp en plan for å øke core styrke og utfordre han med balanse trening hvor han blant annet trente mens han sto på luftputer, for så å gå videre til maksimal styrke uten og gå opp i klesstørelse pga dressen han kjører med. Sporten hans krever utrolig mye styrke over tid.


Hva mener du om Tage sin motivasjon og fremgang?
-Motivasjonen hans var helt på topp og fremgangen likeså. Styrken har økt med 100 prosent i flere baseøvelser som markløft og knebøy.


Skal dere fortsette treningen gjennom konkurranseseongen?
-Nå under konkuransesesongen blir det mer forebyggende og vedlikhold av styrke for og holde ham skadefri med topp motivasjon.

Treningsvideo: