SPØRSMÅL & SVAR: Spinning er trening som ved for mye belastning kan føre til smerter i muskler og ledd. Hvordan forholder man seg til det?











SPINNING ER FARTSFYLT OG MOTIVERENDE:
Sykling i treningsgrupper med musikk og
nærvær kan gi økt energi i form av en
stimulert motivasjon. Men la deg ikke rive
med i den grad at du har det vondt. Tren
innenfor det vante og smertefrie.
Spørsmål:
Jeg er ei jente på 42 år med forholdsvis god kondisjon. Jeg trener 3 til fire ganger per uke. Nå har jeg vært på spinning time 3 ganger. De to siste gangene har jeg hatt vondt i ryggen. Gang to fikk jeg vondt øverst i ryggen.


Gang tre stilte jeg styret på øverste trinn, men da fikk jeg vondt nederst i ryggen.


Mine spørsmpål er som følgende: Vil dette forsvinne etter hvert som jeg blir vant til spinningen? Hva er den mest riktige måte å stille inn sykkelen på ved ryggproblemer? Er det noe trening jeg kan gjøre i forkant som vil være til hjelp?


Svar:
Dette høres ut som mer eller mindre tilpasningssmerter. Sannsynligvis vil du etter en viss tid være tilpasset den uvante syklingen og sittestillingen, og du vil ikke lenger oppleve noen smerte. Når du er i god form fra før, så vil kroppen kunne tåle betydelige smerter i en omstillingsfase, uten at dette ender med belastningsskader.


Men prøv å tilrettelegg treningen i kortere treninger, og lettere, og ikke ha det vondt. Treningen kan med fordel utføres på sådan måte at den oppleves som svært behagleig, positiv og kun oppbyggende. Smerte er helt unødvendig.