Manualen er i likhet med stangcurl det samme, men i stedet for å bruke èn vektstang, så bruker du to korte stenger slik at hver hånd har sin egen vektstang.

   

Med manualer får armene
dine større bevegelses-
frihet. Dette er også fordel
i forhold til å forebygge
smerter og skader i
albueleddet og tilhørende
sener og muskelfester.

 

 

Sittende manualcurl
Manualen er i likhet med armcurl det samme, men i stedet for å bruke èn vektstang, så bruker du to korte stenger slik at hver hånd har sin egen vektstang. Dette gir deg muligheten til å la underarmen bevege seg gjennom curløvelsen. Bicepsene har nemlig en funksjon hvor den dreier underarmen til høyre. Dermed kan en ved hjelp av manualer få belastet denne muskelfunksjonen gjennom hele bevegelsesbanen.

 

Arnold starter sine manualcurls med håndbaken pekende framover i forhold til sittestillingen sin (som vist på bilde). Mens han løfter manualen, roterer han gradvis hånden inntil håndflatene vender opp til ansiktet når manualen er kommet i topp-posisjon. Der passer han på å stramme bicepsen godt, før han roterer tilbake ned igjen i samme stillingen. Den lille ekstra rotasjonsbevegelsen gir det lille ekstra som man foruten denne øvelsen ikke hadde fått. Gjør bevegelsene sakte og moderat. Beveg kun underarmene dine. Hver gang du senker vektene skal du la dem henge løst ned hver gang før du starter på en ny repetisjon.