De fleste vet hvordan man skal slanke seg i teorien. Spis riktig og mosjoner! Så enkelt (eller vanskelig) er det. Allikevel så er det mange som ikke får det til. Hvorfor er det slik?













IKKE RART VI SPISER! Mat er godt. De fleste
vil svært gjerne ha det gode.Matglede kan
være himmelsk. Men i stedet for engler og
vinger, er det magen og kroppsfettet som
kommer og brer seg utover. Og etter nok
sjokoladekuler, så kan plutselig lysten gå over
påkuler og krutt. Det vonde bør da motvirkes
ved hjelp av slanking. Da kandu plutselig få
et viktig mål, og veientil måletkan innebære
gledeover å ha lagt om stilen til det bedre, og
av å ha fått en meningsfyltkamp å fylle tiden
med.
De små målene og forbedringene kan
fylle livet med ny glede.


Det første du bør tenke over er motivasjonen.


Hvorfor vil du slanke deg ?Når du har svart på det med gode velbegrunnede svar, så kommer neste steg. Planlegg tilværelsen din. Ting som er godt planlagte og gjennomtenkte er lettere og gjennomføre. Lag en plan for dine matkjøp. Finn ut hva slags mat du skal kjøpe for å redusere inntaket av raske karbohydrater og få litt mer proteinholdig og sunn mat.


Sett opp en plan for en uke av gangen. Dvs. at du planlegger alle måltider med tidspunkter og innhold. Sørg så for å handle inn denne maten, slik at ikke veien til kiosken eller hamburgersjappa er kort. Når du har nok og sunn mat i huset, så er det lettere og ty til den istedenfor andre mindre sunne løsninger.


Så kommer mosjonsdelen. Når skal du trene og hva slags aktivitet velger du ? Sett opp en plan med dager og tidspunkter og tiden du skal bruke. Et godt råd er å gjøre ting gradvis. Ikke snu alt på hodet med en gang. Det holder sjelden mer enn noen dager, så er du lei av alt som har med slanking og gjøre. En god regel er å ha en dag pr. uke hvor du skeier litt ut. Dette er godt for kropp og sjel. Selv om du skal ned i vekt så betyr ikke det at du skal bli helt fanatisk.












Underveis i slankeprosessen er det mange fallgruver. Finn ut hva de består av og lag mottiltak. Ett vanlig eksempel er å skulke trening pga. unnskyldninger som:” jeg er så trøtt og sliten i dag” eller ”været er så dårlig”. Et motsvar til den første unnskyldningen kan være at det er nettopp derfor du skal dra på trening. Trening gir overskudd og du vil bli mindre trøtt og sliten etter hvert. Når det gjelder været så vil jo det alltid variere og skal du alltid ta hensyn til det så kommer du ingen vei. Fordi om det blåser litt eller regner så er det ikke farlig og gå seg en tur og når du kommer tilbake, så er det en herlig følelse og ha ”trosset elementene”.


Ett siste råd kan være å samle opplysninger i en slags dagbok. Noter ned hva du har spist og hva du har trent. Skriv så noen kommentarer rundt dette. En slik dagbok kan være fin å ha som motivasjonsfaktor når ting går trått. Sjekk online slankedagbok på www.slankenett.no. Et godt verktøy i et et støttende slankemiljø.